لیوان چینی چیست
14 فروردین

لیوان چینی چیست؟

در پاسخ به پرسش لیوان چینی چیست باید در مقدمه گفت نوعی از ورزش بوده که در آن لیوان های پلاستیکی را به روش و ترتیب خاصی روی هم انباشته، یا در اصلاح می چینند. در نهایت نیز طبق دستورالعمل مشخصی آنها را جمع می کنند. بازی لیوان چینی می تواند به صورت انفرادی و گروهی انجام شود. در آن بازیکنان با یکدیگر رقابت کرده و برنده شخص و یا تیمی است که در زمان کمتری چینش لیوان ها را تمام کند. این بازی در سیستم های آموزشی به عنوان یک روش آموزشی خلاق محور برای تقویت هوش جنبشی حرکتی و ایجاد رقابتی با نشاط استفاده می شود. در ادامه به بیان ویژگی های این باز می پردازیم.

ابزار و وسایل لازم برای انجام لیوان چینی چیست؟

برای انجام این بازی به صورت استاندارد نیاز به ابزار و وسایلی داریمکه در زیر به آنها اشاره شده است.

لیوان های استاندارد بازی

در این ورزش لیوان های پلاستیکی نقش اساسی را ایفا می کنند. این لیوان ها به شکلی طراحی شده که بدنه آنها زبری مانند بوده تا به راحتی در دست قرار گیرد. همچنین انتهای آن حفره مانند بوده تا عبور هوا بدون مشکل انجام شود. این کار سرعت را چینش را بالا می برد. همین عوامل سبب حرکت راحت راحت تر لیوان ها روی یکدیگر به هنگام انباشت خواهد شد. کافی است یکی از این فاکتورها، استاندارد لازم را نداشته باشد. در این صورت نمی توان به خوبی حرکات سرعتی را انجام داد. در انتخاب محصول کافی است بدانیم استاندارد لازم برای لیوان چینی چیست. با توجه به آن قادر خواهیم بود بهترین نوع آنها را تهیه کنیم.

مت برای چیدن و قرار دادن لیوان های روی آن

از دیگر ابزار لازم یک سطح نرم برای چینش لیوان ها روی آن است که به آن مت لیوان چینی می گویند. مت بافتی نرم داشته که سطح زیرین آن به سطح ایجاد استطکاک می کند. این موضوع سبب عدم جا به جایی آن حین بازی لیوان چینی می شود. سطح رویی نیز حالتی دارد که لیوان ها روی آن به راحتی حرکت کرده و یا سر می خورند. این موضوع کاملا برعکس سطح زیرین است.

این مطلب را نیز از دست ندهید!  آموزش زبان انگلیسی به کودکان در منزل

تایمر برای رکورد گیری

همانطور که اشاره شد در این بازی سرعت نقش مهمی دارد. در فواید آموزش بازی لیوان چینی تلاش برای داشتن سرعت بیشتر و رکورد کمتر، سبب تقویت تمرکز در کودکان می شود. در این بازی مهارت کافی را زمانی می توانیم در سطح بالا ببینیم که در زمان کمی بتوان لیوان ها را طبق الگو انباشت و جمع کرد. از این رو تایمر یک ابزار مهم و ضروری در این بازی برای رکورد گیری محسوب می شود.

تاریخچه لیوان چینی

پیدایش این ورزش به سال ۱۹۸۱ در شهر کالیفرنا ایالات متحده آمریکا باز می گرددو پس از آن طی ۲۰ سال به تدریج به محبوبیت رسیده است تا جایی که نخستین دوره مسابقات جهانی آن در سال ۲۰۰۱ برگزار و از آن پس هر سال مسابقات قهرمانی جهان برای آن برگزار می گردد. در کشور ما نیز در چند سال اخیر توجه به این رویداد افزایش قابل توجه داشته است. همچنین کلاس های خلاق محور مختلفی نیز در مراکز مختلف آموزش برگزار می شود. نیاز به مربی نیز سبب شده تا کلاس های مختلف دوره مربیگری لیوان چینی تحت این نام برگزار گردد.

اخذ نمایندگی چرتکه رباتیک خلاقیت کودکنحوه برگزاری مسابقه لیوان چینی

برای برگزاری مسابقات لیوان چینی دو فاکتور تعداد نفرات و نوع چینش آنها مهم است. از حیث رقابت می تواند به صورت تیمی متشکل از افرار مختلف و یا انفرادی یک نفره برگزار گردد و از نوع چینش نیز بر اساس تعداد لیوان ها دارای لیگ های مختلف برای مثال  ۳-۳-۳ با ۹ لیوان یا ۳-۶-۳ متشکل از ۱۲ لیوان و لیگ های دیگر برگزار گردد. این رشته همچنین یکی از لیگ های جذاب رویداد ملی داناکاپ است. مسابقات مرتبط با این رشته ورزشی در داناکاپ از جمله لیگ های مبتنی بر هوش جنبشی حرکتی است.

این مطلب را نیز از دست ندهید!  هوش موسیقیایی کودکان + معرفی شغل مناسب و بازی تقویت هوش موسیقیایی

برگزاری مسابقه بازی لیوان چینی

همانطور که گفته شد زمان در اینجا معیار تعیین کننده برنده بوده که تیم و یا نفر شرکت کننده  ای که در زمان کمتری بتواند طبق دستورالعمل لیگ تعریف شده لیوان ها را روی هم بچیند برنده رقابت خواهد بود. بدست آوردن سرعت لازم نیازمند انجام کار و تمرین مداوم است. استفاده از ابزارهای درست زیر نظر یک مربی ماهر سرعت عل را بالا خواهد برد. توجه به رویدادهای جهانی و مقایسه رکورد های بدست آمده با آن نیز می تواند به تلاش بیشتر نوآموزان کمک کند.

اهمیت آموزش بازی لیوان چینی

امروزه در بسیاری از کشورها به دلیل فواید و تاثیرات مثبت این ورزش و نیز تقویت خلاقیت کودکان ، آن را در قالب برنامه های فوق برنامه و یا دوره های آموزشی در اموزشگاه ها به دانش آموزان آموزش می دهند. این ورزش محدودیت سنی را ندارد و همه افراد از هر سنی می توانند در آن شرکت کنند اما به دلیل تاثیرات مثبت آن در روند آموزشی و تقویت مغزی در قالب برنامه های آموزشی برای کودکان و دانش آموزان رایج است.

سرعت عمل در انباشت لیوان ها سبب افزایش قدرت ذهن می شود

در این بازی موضوعی که حائز اهمیت است سرعت عمل خواهد بود. سرعت عمل با تمرین و یادگیری مهارت های انباشت لیوان ها بدست می آید. همین عوامل در طی یک دوره سبب هماهنگی دست، چشم ها و ذهن می شود. عدم هماهنگی امکان ایجاد خطا را سبب می شود که در این بازی باید در کمترین سطح باشد. بنابراین می توان گفت این بازی ورزشی در کنار جذابیت ایجاد کرده اهمیت خوبی در هماهنگی بین دست ها و چشم ها ایفا می کند.

4.5/5 - (8 امتیاز)
واحد روابط عمومی

مدیر روابط عمومی

کارشناس روابط عمومی//

ارسال دیدگاه

طراحی و پشتیبانی توسط پارسیاایده