مهندسی خلاقیت چیست
01 اردیبهشت

مهندسی خلاقیت چیست

معنی لغوی مهندسی خلاقیت

این عبارت متشکل از دو کلمه ” مهندسی ” و ” خلاقیت است . بر اساس تعریف مهندسی به معنی استفاده مبتکرانه و خلاقانه از دانش و علوم بوده که برای توسعه و ارتقاء ابزار ، ساختار ، ماشین و انواع از این دست به کار می رود . شخصی که این دست از کار ها را انجام می دهد نیز مهندس می نامند.

در تعریف ” خلاقیت ” نیز می توان گفت که یکی از توانایی های ذاتی و ارزشمند انسان ها بوده که در زندگی آنها و کمک به ارتقا و رشد در ابعاد مختلف نقش اساسی را ایفا می کند . پیدایش بسیاری از ابزارها ، مباحث و داشته های علمی ما حاصل مفهوم خلاقیت بوده است . اگر خلاقیت را از زندگی انسان ها کنار بگذاریم بشر هیچگاه پیشرف امروز را نداشت.

با ترکیب این دو می توان به پرسش مهندسی خلاقیت چیست حداقل از لحاظ لغوی پاسخ مناسبی را یافت . استفاده از دانش و توانایی ذاتی برای ارتقا خلاقیت مانند مهندسی برق که در آن یک مهندس در علوم مرتبط با این رشته دانش خود را افزایش داده و تلاش می نماید نواوری و ابتکاری را در این زمینه انجام دهد.

اما کاربرد مهندسی خلاقیت کودکان در امر آموزش چیست

نخست باید بدانیم که این رشته در سنین بسیار پایین و از آغاز دوران رشد مغزی و توانایی فکر کردن نشات می گیرد. از ابتدای دوران کودکی و حتی خردسالی! در این سن می توان با روش های مختلف آموزشی و علمی به تقویت خلاقیت کودکان پرداخت و در واقع به رشد نبوغ فکری آن ها کمک کرد.

این مطلب را نیز از دست ندهید!  اعلام نتایج جشنواره ملی خلاقیت و مهارت داناکاپ 1400

از این رو اغلب این زمینه آموزشی را با نام مهندسی خلاقیت کودکان نام می برند. خوشبختانه این رشته یکی از رشته های مهم گروه آموزشی پژوهشی داناکو بوده که در آن پک مهندسی خلاقیت در انواع مختلف همراه با طرح درس و ترم بندی آموزشی در اختیار نمایندگان داناکو در سراسر کشور قرار می گیرد.

فواید آموزش مهندسی خلاقیت

همواره یکی از دغدغه ها و اهداف آموزشی کشف استعداد ذاتی فرد و هدایت آن در مسیر آموزشی مرتبط با آن بوده است. این کار جز با تحریک خلاقیت و قراردادن تفکر خلاق در زمینه های مختلف امکان پذیر نیست.

فواید آموزش مهندسی خلاقیت و تاثیر ان در افزایش خلاقیت کودکان

پرسش ” مهندسی خلاقیت چیست ” و چه اهمیت و تاثیری در آموزش کودکان دارد از اغلب سوال خانواده ها و یا مدیران مراکز آموزشی است . یاد گفت توانایی حل مساله از دوران کودکی و در اوج رشد و شکل گیری مغزی شروع می شود . یاد عکس العمل های مختلف ذهنی کودک را در زمینه های مختلف آموزشی سنجید.

بر اساس هوش های چند گانه گاردنر ، هوش یک توانایی ذاتی است که در همه انسان ها به یک نسبت قرار دارد! پس چطور در خیلی از مواقع اینطور به نظر می رسد که افرادی از افرادی دیگر به نظر هوش بیشتری دارند؟

پاسخ روشن است ، آنها در آن زمینه به صورت ذاتی توانایی دارند ، برای مثال عده ای در هنر ، عده ای دیگر در ورزش یا ریاضی که قیاس آنها تنها زمانی می تواند درست باشد که با افراد مرتبط با زمینه هوشی خود سنجیده شوند.

این مطلب را نیز از دست ندهید!  بازی تانگرام چیست ؟

بنابراین مهندسی خلاقیت با بهره گیری از توانایی حل مساله برای افزایش خلاقیت می تواند به کشف زمینه استعداد ذاتی کودک کمک کرده و از ابزارهای مهم استعدادیابی تلقی گردد.

از دیگر فواید مهندسی خلاقیت می توان به موارد زیر اشاره کرد :

آموزش روش حل مساله

از ابزارهای مفید استعدادیابی کودکان

افزایش توانایی های مغزی کودک

کمک به رشد و بلوغ ذهنی

افزایش مهارت های عملی

تحریک تفکر نوآورانه و خلاقانه در کودک

آیا شما نیز تجربه شرکت خود و یا فرزندانتان را در کلاس های خلاقیت  داشته اید ؟ چه تاثیراتی را مشاهده نموده اید؟

به این مطلب امتیاز دهید
واحد روابط عمومی

مدیر روابط عمومی

کارشناس روابط عمومی//

نظرات (2)
مائده دانش
13 آبان 1399

ممنونم از مطلب خوبتون ، خلاقیت مهمترین ابزار پیشرفت انسان هاست. برای فرزند خودم تمرکز زیادی روی این قسمت دارم ، رشته های شما برای پرورش توانایی های مربوط به خلاقیت کدام موارد است؟

پاسخ
واحد روابط عمومی
مدیر روابط عمومی
13 آبان 1399

محصولات مهندسی خلاقیت داناکیدز ، اشکال کاغذی دانا پی پیر ، دومینو و رباتیک از جمله رشته های محبوب در پرورش خلاقیت می باشد

پاسخ

ارسال دیدگاه

طراحی و پشتیبانی توسط پارسیاایده