فواید آموزش انواع جدول سودوکو برای کودکان
10 اسفند

آشنایی با بازی سودوکو

یکی از بازی هایی که مزایای آموزشی خوبی برای کودکان دارد، سودوکو است. بازی سودوکو را می توان از پیش دبستان یا اول ابتدایی به کودکان آموزش داد.  این کار را می توان با انتخاب یک جدول سودوکو آسان برای کودکان شروع کرد. از مزایای آموزشی آن بهره برد و به تقویت خلاقیت کودکان کمک کرد. در این مقاله خواهید خواند که بازی سودوکو چیست و چگونه می توان جداول آن را حل نمود. پس ادامه مقاله را دنیال نمایید.

بازی سودوکو چیست؟

سودوکو یک بازی پازل اعداد مبتنی بر منطق بوده که شامل پر کردن یک شبکه ۹×۹ با اعداد است. این ساختار به شکلی است که هر سطر، هر ستون و هر یک از ۹ زیرشبکه ۳×۳ شامل همه اعداد از ۱ تا ۹ بدون هیچ تکراری باشد. سودوکو یک بازی پازل محبوب است که می تواند مزایای متعددی برای ذهن کودکان داشته باشد. می تواند به بهبود مهارت های تفکر انتقادی، منطق و توانایی های حل مسئله کمک کند. علاوه بر این، بازی سودوکو می تواند حافظه، تمرکز و توجه به جزئیات را در کودکان تقویت کند. به طور کلی، آموزش سودوکو برای کودکان می تواند راهی سرگرم کننده و جذاب برای آنها باشد. آنها مغز خود را تمرین داده و عملکرد شناختی را بهبود بخشند. این بازی یک انتخاب عالی برای کلاس های خلاقیت کودکان خواهد بود

نحوه انجام بازی سودوکو چیست و چگونه است؟

ساده ترین راهبرد برای حل سودوکو این است که همه احتمالات را در هر سلول خالی بنویسید و همیشه اعدادی را که قبلاً به عنوان سرنخ اولیه داده شده در نظر بگیرید. اگر دیدیم که فقط یک گزینه ممکن در یک سلول وجود دارد، آن عدد را می نویسیم و به کسر ادامه می دهیم.

استراتژی دیگر این است که یک عدد و یک ردیف، ستون یا شبکه را انتخاب کنیم و سپس استنباط کنیم که در کدام یک از آنها می توانیم این عدد را بدون نقض قانون “عدم تکرار” درج کنیم. همانطور که در استراتژی قبلی، اگر یک عدد فقط در یک سلول قرار گیرد، باید آن را وارد کرده و به عنوان یک امکان در بقیه سطرها و ستون های مجاور حذف کنیم. در واقع ما باید به گونه ای عمل کنیم که در هیچ خانه ای به صورت سطرهای عمودی و افقی اعداد تکراری وجود نداشته باشد. این قانون را باید برای خانه های جداول ۳×۳ نیز لحاظ کنیم. یعنی اعداد ۱ تا ۹ را طوری قرار دهیم که نه در سطور عمودی و افقی و نه در جدول های ۹ تایی تکرار نشوند.

این عمل را باید با دقت و ذکاتوت انجام دهیم تا در نهایت تمامی خانوه ها پر شده باشند. انجام بازی سودوکو را می توان روی کاغذ و یا به صورت بازی سودوکو آنلاین انجام داد.

مزایای بازی سودوکو برای کودکان چیست؟

اما در اینجا به این نکته می پردازیم که فواید آموزش سودوکو برای کودکان چیست؟ سودوکو یک بازی ذهنی بسیار پیچیده است و در پشت قرار دادن اعداد (که در هیچ ردیفی تکرار نمی شود) تلاش زیادی وجود دارد. این موضوع به نوبه خود نشان دهنده مزایایی برای مغز است. همانطور که این موضوع توسط علم نیز ثابت شده است. از این رو با تواجه به فواید آن، می توان آموزش سودوکو به کودکان را از پیش دبستانی آغاز کرد. قطعا این کار سبب تقویت ذهن می شود. بازی های دیگری نیز وجود دارد که با حل آن می توان خلاقیت را تقویت کرد. از جمله می توان به فواید آموزش روبیک به کودکان اشاره داشت که قدرت هوش تصویری را نیز بالا می برد.

اخذ نمایندگی چرتکه رباتیک خلاقیت کودکهمانظور که اشاره شد،این بازی شامل پر کردن یک شبکه ۹ در ۹ سلول است که به نوبه خود به زیرشبکه های ۳ در ۳ با ارقام ۱ تا ۹ تقسیم می شود. در برخی از جعبه ها اعدادی وجود دارد که به عنوان اعداد تاس یا سرنخ شناخته می شوند. بازی کردن آن بسیار آسان به نظر می رسد. اما انواع بازی سودوکو متوسط، پیشرفته و حرفه ای با دشواری های مختلف وجود دارد. اگرچه این یک سرگرمی مبتنی بر اعداد است، اما برای تمرین آن لازم نیست در مهارت های ریاضی با استعدادترین باشید. در واقع با تمرین آن شروع به آموزش مهارت می کنید.

برخی از مهمترین فواید آموزش بازی سودوکو به کودکان، از جمله:

  1. مهارت های تفکر انتقادی را بهبود می بخشد: پازل های سودوکو نیاز به استدلال منطقی و حل مسئله دارند که می تواند به کودکان کمک کند مهارت های تفکر انتقادی خود را توسعه دهند.
  2. افزایش تمرکز: حل پازل سودوکو نیاز به تمرکز و توجه به جزئیات دارد، که می تواند توانایی کودک را برای تمرکز طولانی مدت بهبود بخشد.
  3. حافظه را تقویت می کند: به خاطر سپردن اعداد و الگوهای موجود در پازل های سودوکو می تواند به تقویت مهارت های حافظه کودک کمک کند.
  4. شکیبایی را توسعه می دهد: سودوکو می تواند چالش برانگیز باشد، اما با تمرین، کودکان می توانند استقامت و شکیبایی را در حل مشکلات دشوار بیاموزند.
  5. اعتماد به نفس را افزایش می دهد: تکمیل موفقیت آمیز پازل های سودوکو می تواند عزت نفس و اعتماد به نفس کودک را در توانایی های حل مسئله افزایش دهد.

تاثیرات بالقوه جدول سودوکو برای مغز کودکان پیش دبستانی، کلاس اول تا کلاس پنجم

مغز مرکز کنترل و تنظیم بدن ما است به این ترتیب جایگاه مرکزی در رشد هر فرد را به خود اختصاص می دهد. این اندام، مانند هر ماهیچه دیگری در بدن، با افزایش سن، تحلیل می رود. کیفیت حفاظت از مغز بستگی به درمانی دارد که در طول زندگی به آن داده شده است، زمانی که مراقبت از آن همواره به خوبی انجام شود در حال بهینه خواهد بود. بنابراین برای به تأخیر انداختن پیری و جلوگیری از آتروفی ذهن باید آن را مثلاً از طریق بازی هایی مانند سودوکو ورزش داد. از این رو محدودیت سنی نمی توان برای آن در نظر گرفت. اما امروزه از آموزش حل جدول سودوکو برای تقویت ذهن کودکان پیش دبستانی، کلاس اول تا کلاس پنج استفاده می شود. برای از این تاثیرات عبارت اند از:

  1. تفکر منطقی را تحریک می کند
این مطلب را نیز از دست ندهید!  بهترین سن برای آموزش چرتکه به کودکان

تفکر منطقی توانایی ما برای درک آنچه که ما را احاطه کرده است، روابط یا تفاوت بین اعمال، اشیاء یا حقایق است. ما این را به لطف تحلیل، درک، انتزاع و تخیل می دانیم. طبق برخی مطالعات، بازی هایی مانند سودوکو مشکلات ریاضی عجیبی را پنهان می کنند که تفکر منطقی و تفکر منطقی ریاضی را تحریک می کند.

  1. تفکر سریع را تشویق کنید

هنگامی که شروع به تکمیل سودوکوس از پیچیدگی کم به بالا می کنید، متوجه می شوید که با گذشت زمان و به لطف تجزیه و تحلیل و انتزاعی که در عمل انجام داده اید، می توانید آنها را سریعتر و سریعتر تکمیل کنید. این همان چیزی است که تفکر سریع به آن اشاره دارد که تحریک می شود و افزایش می یابد.

  1. تمرکز را بهبود می بخشد

سودوکو به چندین مهارت نیاز دارد. در این میان ما تمرکز را پیدا می کنیم که تقریباً یک نیاز ضروری برای انجام موفقیت آمیز بازی است. از تکرار اعداد یا قرار دادن اشتباه آنها جلوگیری خواهید کرد. سهم آن در این معنا به حدی است که تحقیقات نشان داده سودوکو یکی از فعالیت های تفریحی-آموزشی است که در کلاس های درس با هدف افزایش توجه و تمرکز دانش آموزان انجام می شود.

  1. مهارت های حل مسئله را توسعه دهید

وقتی بازی سودوکو را در مرحله مبتدی شروع می‌کنید، متوجه می‌شوید که می‌تواند کمی خسته‌کننده و خسته‌کننده باشد، یا به این دلیل که مدتی طول می‌کشد تا آنها را کامل کنید یا به این دلیل که هنوز تمام مهارت‌های خود را توسعه نداده‌اید. در این فرآیند، شما یاد می گیرید که توانایی خود را برای حل مشکلات قوی تر توسعه دهید. علم از دیدگاه های مختلف ثابت کرده است که ریاضیات و بازی های آموزشی مبتنی بر اعداد به افزایش این توانایی کمک می کند.

  1. کیفیت عملکرد شناختی را افزایش می دهد

عوامل زیادی می توانند بر کیفیت عملکرد شناختی، به ویژه سن بالا تأثیر بگذارند. مطالعه‌ای که از بزرگسالان ۵۰ تا ۹۳ ساله نمونه‌برداری شد، مشخص کرد که تمرین مکرر پازل‌های عددی مانند سودوکو با کیفیت عملکرد شناختی در این جمعیت رابطه

  1. بهبود توانایی حل مسئله

وقتی صحبت از مزایای سودوکو می شود، این احتمالاً اولین موردی است که برجسته می شود. در مراحل اولیه، حل این پازل ها می تواند آشفته باشد، به طوری که بازیکن احتمالاً به طور تصادفی از تجزیه و تحلیل یک ستون به تجزیه و تحلیل یک خط یا گروه می پرد. با این حال، مغز به طور غریزی شروع به تشخیص الگوهای راه حل ها در جدول می کند. با پیشرفت بازی، بازیکن قادر خواهد بود تشخیص دهد که کدام عناصر و الگوها به احتمال زیاد به یک راه حل سریع و آسان منجر می شوند.

ثبت نام کلاس های خلاقیت کودکانبه تدریج، این توانایی حل مسئله بهبود یافته در زندگی روزمره بازیکن نیز اعمال خواهد شد. این می تواند به روشی کارآمدتر تشخیص دهد که بهترین گزینه های موجود برای دستیابی به هدف مورد نظر کدام است.

  1. حافظه را بهبود می بخشد

در چند چالش اول خود در حالت آسان، بازیکن احتمالاً احساس می کند که باید تمام شماره های نامزد را در هر شبکه هدف قرار دهد تا بتواند پیشرفت آنها را نظارت کند. با این حال، این یادداشت ها به زودی ارتباط خود را از دست خواهند داد زیرا مغز شروع به حفظ طبیعی اطلاعات خود می کند.

در سطوح پیشرفته تر، یادداشت ها بار دیگر به یک ضرورت تبدیل می شوند، اما حافظه به روش های مختلف تحریک می شود. بازیکن قادر خواهد بود استراتژی های پیچیده را به خاطر بسپارد و آنها را بدون توسل به آموزش به کار گیرد. به همین ترتیب، شما همچنین شروع به به خاطر سپردن تنظیمات از پازل های حل شده قبلی خواهید کرد و به طور غریزی سعی خواهید کرد فرصت هایی برای استفاده مجدد از آنها پیدا کنید.

  1. تحلیل رابطه بین اجزا و کل را بهبود می بخشد

یکی از مزایای پنهان سودوکو روشی است که به بهبود توانایی تجزیه و تحلیل رابطه و پویایی بین یک عنصر و کل کمک می کند. حل این معماهای عددی غیرممکن است اگر بازیکن فقط روی حل هر ستون، خط یا گروه جداگانه تمرکز کند. تمام اطلاعات در این بازی به هم مرتبط هستند و باید مشخص شود که در هر مرحله کدام عناصر باید حل شوند تا جدول، یعنی کل، کامل شود. این نوع استدلال در زندگی روزمره چندین معادل پیدا می کند. برای تکمیل هر پروژه، باید اطلاعات را به عنوان یک کل در نظر گرفت و مشخص کرد چه عناصری برای تکمیل موفقیت آمیز آن لازم است.

  1. استدلال منطقی را بهبود بخشید

داشتن تفکر منطقی تنها نیاز سودوکو است. حتی در این مورد، استدلال خواسته شده ساده است: اگر A درست است، B نادرست است. سطح دشواری سودوکو فقط به تعداد سرنخ هایی که در ابتدای هر بازی اختصاص داده شده است بستگی دارد. منطق پشت حل این معماها همیشه ثابت می ماند. با این حال، هر چه پازل دشوارتر باشد، الگوی استنتاج های لازم برای حل آن پیچیده تر می شود. بنابراین، همانطور که بازیکن توانایی های خود را در هر چالش جدید آزمایش می کند، استدلال منطقی او نیز تکامل می یابد و بهبود می یابد.

  1. این یک سرگرمی قابل دسترس است
این مطلب را نیز از دست ندهید!  مکعب روبیک (Rubik's Cube ) چیست؟

سودوکو یک بازی است که تبعیض قائل نمی شود، بنابراین افراد در هر سنی بدون توجه به وضعیت اقتصادی آنها می توانند آن را بازی کنند. تنها لازمه آن ظرفیت تفکر منطقی است و همه انسان ها از آن برخوردارند. چندین کتاب و مجله با سودوکو چاپ شده وجود دارد، اما در اینترنت هر کسی می‌تواند پازل‌های بی‌شماری با سطوح مختلف دشواری را کاملاً رایگان پیدا کند.

  1. احساس موفقیت را فراهم می کند

تکمیل جدول و حل یک پازل سودوکو رضایت فوق العاده و احساس موفقیت را در اختیار بازیکن قرار می دهد. هرچه چالش دشوارتر و مبارزه برای یافتن راه حل بیشتر باشد، این احساسات تقویت می شوند. این یک بازی فردی و خود پاداش است. این فرصتی است برای آزمایش توانایی های فردی، بدون هیچ گونه دخالت خارجی. با هر بازی جدید، بازیکن از مزایای سودوکو لذت می برد، اما لحظه ای از خودشناسی نیز ایجاد می کند. بنابراین کشف توانایی های خود و تکمیل جدول منجر به احساس موفقیت و رضایت می شود که دستیابی به آن با بازی های دیگر دشوار است.

قابل توجه است که چنین بازی ساده ای می تواند تأثیرات مثبت زیادی بر سلامت روان و زندگی یک بازیکن داشته باشد. مزایای سودوکو امروزه بیش از حد مرتبط است و علاوه بر این، بهانه‌های مناسبی را برای فرد فراهم می‌کند تا با چالش این پازل‌های عددی فریب بخورد.

دسته بندی بازی سودوکو برای کودکان

اعداد بازی سودوکو فقط الگوهایی هستند که می توانند توسط هر عنصر دیگری تغییر کنند. به عنوان مثال رنگ ها، اشکال، حروف یا تصاویر. در واقع امروزه چندین نوع و نسخه از این بازی موجود است. بازی سودوکو را می توان به زبان ساده یا سطح متوسط تا پیشرفته و حرفه ای انجام داد.

بازی سودوکو کاغذی چاپی

به صورت سنتی می توان یکی از بازی های خلاق محور را با کاغذ انجام داد. سودو کو نیز از این قائده مستثنی نیست. از این رو فایل هایی وجود دارد که با چاپ آن می توان این بازی را به صورت کاغذی انجام داد. در زیر می توانید یک فایل چاپی بازی سودوکو را دانلود نمایید.

بازی سودوکو آنلاین

روش دیگر که بسیار نیز مرسوم است انجام بازی سودوکو به صورت آنلاین است. امروزه سایت ها و اپلیکیشن های زیادی وجود دارد که این امکان را فراهم نموده اند. از جمله سایت sudoku.com که از طریق آن می توانید این بازی جذاب را آنلاین انجام دهید. از مزایای اینگونه بازی های فکری آنلاین می توان به کم بودن هزینه استفاده، در دسترس بودن و جذاب بودن محیط کاربری آن اشاره کرد.

انواع جدول سودوکو

اگرچه، در اصل، سودوکو مربعی کلاسیک ۹×۹ ممکن است اما برای کودکان و نوجوانان ممکن است تا حدودی پیچیده به نظر برسد. اما در کل منبعی بسیار مفید و همه کاره فکری است که می‌توانیم آن را برای کار بر روی منطق در همه سنین تطبیق دهیم. در این بازی جذاب فکری می توانیم شاهد انواع جدول سودوکو از ساده تا پیشرفته و سخت باشیم. همین موضوع سبب خواهد شد تا برای کودکان نیز بتوانیم از سطحی مناسب فکر و ذهن آنها شروع کنیم. در

آموزش جدول سودوکو ۴ تایی ۴×۴

اگر به دنبال آموزش سودوکو به کودکان پیش دبستانی یا کلاس اول هستید، توصیه می کنم این سودوکو های رنگی یا تصویری را به کودکان ۳ تا ۶ ساله پیشنهاد دهید.

جدول سودوکو چهارتایی برای کودکاندر جدول سودوکو چهارتایی فوق شما مشاهده می کنید که از اعداد استفاده شده است. اما این سودوکو را می توان با هر تصویری تطبیق داد: حیوانات، میوه ها، نمادها، اشیا، کارتون ها یا هر چیزی که فکرش را بکنید. حتی می توانید یک سودوکو با عکس های دانش آموزان کلاس یا اعضای خانواده ایجاد کنید، آنها مطمئنا آن را دوست خواهند داشت! این نوع سودوکو برای کودکان کلاس اول یا پیش دبستانی جالب خواهد بود.

جدول سودوکو ۶ تایی ۶×۶

این سودوکوها برای کودکان بالای ۶ سال توصیه می شود. زیرا در این سن می توانند جدول های پیچیده تری مانند آنچه در عکس می بینید حل کنند. سطح دشواری را می توان با افزایش اندازه یا نمادها (اعداد، تصاویر، رنگ ها و غیره) اما همیشه با در نظر گرفتن سطح دانش ارتقا داد. همچنین می توانید از بچه ها سؤالاتی بپرسید: از چه استراتژی برای حل این سودوکو استفاده کردید؟ آیا می توانید یک سودوکو ساده طراحی کنید؟ جدول سودوکو ۶ تایی نیز برای کلاس اول تا پنجم انتخاب خوبی خواهد بود.

جدول سودوکو 6 تایی کلاس اولجدول سودوکو ۹ تایی ۹×۹

مدل کلاسیک سودوکو که در آن سختی بیشتر بوده و در سطح پیشرفته قرار دارد. می توان آن را برای سنین ۸ سال به بالا توصیه کرد. با گذشت زمان همچنان منبعی بدون “تاریخ انقضا” خواهد بود که با آن استدلال منطقی کودکان بزرگتر و بزرگسالان را آزمایش می کند. این جدول سودوکو برای کودکان کلاس پنجم یک انتخاب رایج است. البته در صورتی که کودکان زیر ۸ سال نیز به سطح پیشرفته رسیده باشند می توان از آن بهره برد.

سخن آخر

بازی سودوکو از انواع بازی های فکری است که مزایای آموزشی خوبی برای کودکان دارد. در صورتی که صاحب فرزند هستید و یا یک مرکز آموزشی دارید می توانید از آن در برنامه های خلاق محور استفاده کنید. حل جدول سودوکو خلاقیت کودکان و توانایی استدلال ذهنی را در آنها تقویت می کند. با توجه به اینکه انواع جدول این بازی در دسترس است می توان در مقاطع سنی مختلف از آن استفاده کرد. پیش دبستانی ها، مقاطع ابتدایی کالاس اول تا کلاس پنجم از بهترین رده های سنی برای بهره بردن از فواید آموزش سودوکو خواهد بود.

به این مطلب امتیاز دهید
واحد روابط عمومی

مدیر روابط عمومی

کارشناس روابط عمومی//

ارسال دیدگاه

طراحی و پشتیبانی توسط پارسیاایده