هوش موسیقیایی کودکان
21 تیر

هوش موسیقیایی کودکان + معرفی شغل مناسب و بازی تقویت هوش موسیقیایی

موسیقی ، از بدو تولد بخشی از زندگی ماست. ما به عنوان انسان، مهم ترین فعالیت ها یا مناسبت های زندگی خود را با موسیقی جشن می گیریم. روز به روزِ ما ، مملو از موقعیت هایی است که خاطرات ذهنی را برای شناسایی ریتم ها و ملودی ها ایجاد می کند،به همین دلیل است که ما مجبور نیستیم موسیقیدان حرفه ای باشیم تا به موسیقی فکر کنیم. همه ما هوش موسیقیایی داریم و توسعه آن به دوران باستان بازمی‌گردد که ابزارهای موسیقی کشف شده به عنوان شواهد باستان‌ شناسی آن دوران وجود دارد.

مقدمه : هوش موسیقیایی چیست

اما ابتدا به این بپردازیم که هوش موسیقیایی چیست؟ در پاسخ باید گفت یکی از نه هوشی است که نظریه هوش های گاردنر را تشکیل می دهد . لازم به یادآوری است که گاردنر هوش را به عنوان «توانایی حل مشکلات یا تولید محصولاتی که در یک بافت فرهنگی یا جامعه مهم هستند» تعریف می کند. ( قبلا در این رابطه مقاله بسیار جامعی قرار داده شده که می توانید آن را مطاله نمایید”

گاردنر در نظریه خود نشان می دهد که نه نوع هوش وجود دارد. آنها با هم کار می کنند، اما در عین حال مستقل هستند. همه آنها ظرفیت توسعه بر اساس محرک ها را دارند که انسان به صورت ذاتی در یک یا چند مورد نسبت به هوش هدیگر دارای توانایی بیشتری می باشد. در این مقاله به شرح یکی از آنها یعنی هوش موسیقایی می پردازیم.

اما باز میگردیم به پرسش هوش موسیقیایی کودکان چیست؟ این هوش توانایی درک، تشخیص، تبدیل و بیان صداها و فرم های موسیقی است که به مردم اجازه می دهد تا از طریق صدا معنی ایجاد کنند، ارتباط برقرار کنند و درک کنند . این هوش شامل حساسیت به ریتم ها، ملودی ها و آهنگ های یک قطعه موسیقی است.

مزایای و فواید هوش موسیقیایی کودکان

تحقیقات نشان می‌دهد که کودکان توانا به موسیقی در خواندن ، نوشتن ، ریاضیات و  زبان بهتر عمل می‌کنند و سطح تمرکز و استدلال فضایی بالاتری نسبت به کودکانی دارند که در معرض موسیقی قرار نمی‌گیرند. موسیقی همچنین می تواند مهارت های اجتماعی و عاطفی را ایجاد کند، اضطراب عملکرد را کاهش دهد و به رشد حرکتی کمک کند که این موضوع پرورش خلاقیت کودکان را تقویت کند. علاوه بر این، اجرای موسیقی با تاثر از فواید هوش موسیقیایی به صورت انفرادی برای افزایش ظرفیت خود و عزت نفس شناخته شده است.

این مطلب را نیز از دست ندهید!  هوش درون فردی کودکان چیست؟

شغل مناسب افرادی که هوش موسیقیایی قوی دارند چیست؟

همواره باید به یاد داشت که انسان ها زمانی می توانند بهترین عملکرد را در انجام کاری داشته باشند که علاوه بر فاکتور های دیگر مانند نظم ، پشتکار ، سرمایه و دیگر موارد در آن استعداد و توانایی ذاتی را هم داشته باشند. در مطابق با جمله های معروف که در شغلی می توان موفق بود که به آن علاقه داشت مطابق همین مساله است که در زمانی بهترین کار را انجام می دهیم که در آن استعداد داشته باشیم.

شغل مناسب برای افرادی که دارای هوش موسیقیایی هستند بسیار مرتبط با این زمینه مانند موسیقیدان ، آهنگساز ، صدابردار ، مدرس موسیقی ، تولید کننده ابزار آلات موسیقی و موارد مرتبط با این زمینه می باشد.

رشد هوش موسیقی کودک در چه سنی اتفاق می افتد؟

اکثر متخصصان معتقدند که بهترین زمان برای رشد استعداد موسیقی بین تولد تا نه سالگی است. به طور کلی بر این امر توافق شده است که مطالعه موسیقی قبل از هفت سالگی می تواند تأثیر طولانی مدتی بر رشد کلی کودک داشته باشد.

همه کودکان توانایی موسیقی دارند. هنگامی که موسیقی در حال پخش است، به راحتی می تواند توجه کودک خردسال را به خود جلب کند، به خصوص اگر مربوط به فعالیتی باشد که سایر اعضای خانواده را درگیر کند. والدین می توانند با قرار دادن آنها در معرض انواع مهارت های موسیقایی، نقش فعالی در تقویت رشد هوش موسیقایی فرزندان خود داشته باشند. حتی اگر والدین غیرموسیقی باشند، باز هم می توانند با تبدیل کردن موسیقی به بخشی از زندگی روزمره خانواده، تفاوت ایجاد کنند.

تقویت هوش موسیقیاییاز جمله ویژگی های کودکان دارای هوش موسیقایی ، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. آنها قادر به نواختن یک ساز هستند.

این مطلب را نیز از دست ندهید!  مکعب روبیک (Rubik's Cube ) چیست؟

.۲. آنها قادر به آواز خواندن هستند.

۳. آنها می توانند یک ریتم را پس از چند بار شنیدن آن به خاطر بسپارند.

۴.آنها اغلب به موسیقی گوش می دهند و می توانند از کنسرت ها یا اجرای موسیقی لذت ببرند.

۵.آنها اغلب در حین مطالعه به آهنگ گوش می دهند.

۶. آنها می توانند یک ریتم را به خوبی دنبال کنند و می توان آنها را دید که بدون اینکه متوجه شوند بر اساس ضربان انگشتان خود ضربه می زنند.

 فعالیت ها و بازی هایی که به رشد و تقویت هوش موسیقی کودکان کمک می کند

  1. آهنگ ها را اغلب با توجه به سن آنها پخش کنید.
  2. آنها را تشویق کنید و به آنها بیاموزید که آلات موسیقی را بنوازند.
  3. ۳٫آنها را با آلات موسیقی مختلف مانند ساز بلز آشنا کنید.
  4. آنها را به اجرای موسیقی بیاورید.
  5. ۵٫هنگامی که آنها در حال نواختن یک ساز موسیقی یا آواز خواندن هستند، تقویت مثبت بدهید.

آموزش های مفید موسیقی به کودکان

هر کودکی منحصر به فرد است که با مجموعه ای از استعدادهای ذاتی همراه خود رشد می کند. طبق نظریه MI دکتر هاوارد گاردنر، هر کودک ممکن است دارای قدرت و هوش منحصر به فردی باشد. برخی از کودکان دارای هوش زبانی-کلامی هستند در حالی که برخی دیگر ممکن است دارای هوش منطقی-ریاضی باشند. داشتن یک کودک باهوش موسیقی تنها می تواند به این معنا باشد که موسیقی می تواند به عنوان یک مسیر یادگیری برای کودک استفاده شود.

برای والدین مهم است که این مهارت را با تشویق کودک به شرکت در فعالیت ها و کلاس های آموزش موسیقی کودکان یا رویدادهای موسیقی پرورش دهند. ثبت نام کودک در کلاس موسیقی نیز راه خوبی برای تشویق کودک به رسیدن به سطح خاصی از تخصص است.

داناکو با مجموعه ای گسترده از خدمات و محصولات در زمینه پرورش خلاقیت و استعداد یابی کودکان و گستره نمایندگی کشوری آماده است تا خدمات متنوع خود را در قالب تجهیز و آموزش به مراکز و افراد مرتباط و علاقمند به آموزش ارائه دهد. با اخذ نمایندگی آموزشی داناکو می توانید ضمن دریافت موثر و مداوم این خدمات از پشتیبانی لازم بهره مند شوید.

به این مطلب امتیاز دهید
واحد روابط عمومی

مدیر روابط عمومی

کارشناس روابط عمومی//

ارسال دیدگاه

طراحی و پشتیبانی توسط پارسیاایده