ساز بلز چیست؟
07 فروردین

ساز بلز ( ارف ) کودکان چیست ؟

به طور گسترده تصور می شود که بازی همراه با خلاقیف می تواند به رشد و نبوغ کودک کمک نماید، اما آیا می دانستید که فرصت بازی با اسباب بازی های موسیقی قبل از اینکه حتی بتوانند راه بروند یا صحبت کنند نیز امکان رشد و افزایش نبوغ کودکان را همراه می آورد؟ در ادامه با ما باشید تا در باره ساز بلز که یکی از جذاب ترین ابزارهای آموزش موسیقی به کودکان می باشد آشنا شوید.

موسیقی یک زبان جهانی و بخشی جدایی ناپذیر از جامعه و فرهنگ بشری است. از طریق رادیو، تلویزیون و تئاتر در زندگی ما نفوذ می کند، بخشی از جشن های ما را تشکیل می دهد و برای بسیاری از ما روشی غریزی برای ابراز وجود است. علاوه بر این، موسیقی مزایای رشدی بسیاری برای کودکان خردسال دارد.

تحقیقات نشان می دهد که کودکان خردسال به ریتم و سرعت موسیقی واکنش نشان می دهند و در واقع آن را جذاب تر از خود گفتار می دانند. یافته‌های دانشگاه یورک نشان داد: «هرچه بچه‌ها بهتر بتوانند حرکات خود را با موسیقی هماهنگ کنند، بیشتر لبخند می‌زنند.

حال سوال اینجاست که

چه نوع ساز موسیقی برای کودکان مناسب است؟

وقتی نوبت به انتخاب یک آلات موسیقی برای فرزندتان می رسد که با آن شروع کند، چیزی را می خواهید که سرگرم کننده و آسان برای نواختن باشد ، همچنین به آموزش اصول اولیه تئوری موسیقی نیز کمک کند. ساز بلز ( ارف ) که گلوکن اشپیلز نیز نام دارد ، بهترین ساز موسیقی است که می توانید برای کودکان خود داشته باشید. این ساز برای تحریک آموزش موسیقی اولیه بسیار ایده آل است.

در ادامه با ساز بلز بیشتر آشنا خواهید شد.

ساز بلز چیست؟

بلز ساده ترین و ابتدایی ترین ساز از انواع ساز های موسیقی است در واقع ساز کوچک شده ساز زیلوفون است که ساختمان و ظاهر آن به گونه ای طراحی شده است تا برای کودکان مناسب باشد و آنها را به یادگیری و آموختن موسیقی سوق دهد. همانطور که قبلا نیز در مقاله معرفی نظریه هوش های گاردنر نیز گفته شد ، هوش موسیقیایی یکی از آنها بوده که شناخت به موقع آن می تواند مسیر مناسبی را برای آموزش فراهم آورد.

این ساز کوبه ای ساخته شده از چوب، فلز یا پلاستیک است.ساختمان و شکل بسیار ساده شده ی ساز زیلوفون بوده از میله ها یا تیغه های فلزی کوچک و رنگی با طول های مختلف که کنار هم همانند کلید های پیانو چیده شده اند. هنگامی که یک نوازنده با پتک یا چوب به میله ها ضربه می زند، هر یک از تیغه ها صداهایی را تولید می کنند. هر تیغه برای تولید یک صدای خاص تنظیم شده است.طول های مختلف تیغه ها در این ساز سبب شده که هر یک از آنها صدای متفاوتی ایجاد کند.

این مطلب را نیز از دست ندهید!  چرتکه چیست ؟

ساز بلز به عنوان یک ساز موسیقی کودکانه از این جهت برای کودکان مناسب و عالی است که نیازی به کوک کردن تیغه ها نداشته یا امکان تولید صدای ناخوشایند در اثر در رفتن کوک ها نیست. نواختن آنها بسیار ساده است (اما تسلط بر آنها چالش برانگیز است) بنابراین ساز بلز اسباب بازی مناسبی برای بچه ها است تا آنها را با آلات موسیقی آشنا کند‌

سن مناسب برای آموزش ساز بلز ( ارف )

طراحی ساز بلز این امکان را ایجاد کرده تا کودکان در سنین پایین تر مشتاق یادگیری این ابزار موسیقی باشند.با این ساز آموزش موسیقی برای کودکان از رده ی سنی چهار سال امکان پذیر است البته نا گفته نماند که کودک هم باید مشتاق و علاقه به این هنر نیز داشته باشد.

انواع ساز بلز

این ساز موسیقی به دو دسته کلی تقسیم می شود

  • ساز بلز دیاتونیک
  • ساز بلز کروماتیک

بلز دیاتونیک

بلز دیاتونیک سازی است که نیم پرده ندارد یا به عبارتی در گام دوم ماژور می باشد.تعداد محدودی آهنگ می توان با ساز بلز دیاتونیک نواخت.

این نوع ساز برای شروع آموزش موسیقی به کودکان مناسب است.

بلز کروماتیک

بلز کروماتیک بر خلاف دیاتونیک نیم پرده دارد و از تیغه های فلزی بیشتری ساخته شده است که این امکان را به کودک می دهد تعداد بیشتری آهنگ در گام های ماژور و مینور با ساز بلز کروماتیک بنوازد.

چه نوع سازی برای کودکان مناسب است؟

برای آموزش موسیقی به کودکان در سنین پایین تر از ساز بلز دیاتونیک استفاده می شود.اما نه هر نوع ساز بلز.

احتمالا بیشتر افراد در اسباب بازی فروشی ها ساز بلز را در مدل های مختلفی دیده باشند که برای آموزش موسیقی به کودک مناسب نیستند.در هنگام خرید ساز بلزتوجه کنید که رنگ بندی استاندارد در تیغه های ساز رعایت شده باشد و جنس تیغه ها حتما فلزی باشند و همچنین تهیه ساز بلز مدل دو اکتاو برای یادگیری موسیقی کودک مناسب تر است که می توانید از فروشگاه های لوازم و آلات موسیقی تهیه کنید.

فواید آموزش ساز بلز به کودکان

فواید آموزش ساز بلز به کودکان

 در زیر پنج دلیل برای در نظر گرفتن اسباب بازی های موسیقی برای کودکان در زندگی خود آورده شده است.

۱. خلاقیت را ترویج می کند

کودکان به طور طبیعی کنجکاو هستند و از کاوش در صداهای مختلفی که می توانند با طیف وسیعی از اسباب بازی های آموزشی موسیقی تولید کنند لذت خواهند برد. زایلوفون ها و فلوت ها راه بسیار خوبی برای کودکان نوپا برای تکرار ملودی های آشنا هستند، در حالی که زنگ های موسیقی، کاستنت ها و ماراکاها صداهای ضربی سرگرم کننده ای ایجاد می کنند تا مغز جوان را تحریک کرده و به آنها کمک کند استعدادهای خلاق خود را ابراز کنند.

این مطلب را نیز از دست ندهید!  آموزش زبان انگلیسی به کودکان در منزل

۲٫مهارت های شناختی و رشد حسی را تقویت می کند

تحقیقات زیادی در مورد فواید موسیقی برای مغزهای جوان انجام شده است زیرا مسیرهای عصبی را تحریک می کند و تفکر انتقادی و مهارت های حل مسئله را تقویت می کند. تصور می شود که الگوها و ریتم های موسیقی به مغز کمک می کند تا در انتقال اطلاعات سریعتر و کارآمدتر شود. نوزادان و کودکان نوپا که در معرض موسیقی قرار می گیرند در زمینه هایی مانند رشد زبان، گفتار، مهارت های گوش دادن و خواندن عملکرد بهتری دارند.

۳٫مهارت های حرکتی درشت و ظریف را توسعه می دهد

برای انگشتان کوچک تسلط بر هماهنگی لازم برای در دست گرفتن و نواختن اسباب بازی های موزیکال دشوار است. برای مثال زدن صحیح درام با زیلوفون نیاز به کار با چوب طبل و هماهنگی خوب دست و چشم دارد. انواع اسباب‌بازی‌های چوبی در اندازه‌ها، شکل‌ها و انواع مختلف، نواحی مختلف عضلانی را تشویق می‌کنند تا تقویت و رشد کنند.

  1. صبر را می آموزد

نواختن آلات موسیقی، مانند هر مهارتی، برای تسلط به زمان نیاز دارد. کودکان از حس موفقیتی که از یادگیری از طریق بازی به دست می‌آورند لذت خواهند برد، زیرا به تدریج می‌توانند آهنگ‌ها با الگوهای آشنا را تکرار کنند یا یک ریتم ثابت را حفظ کنند.این اسباب‌بازی‌های همچنین راه بسیار خوبی برای معرفی مفهوم انتظار و نوبت به کودکان خردسال برای ترویج تعاملات اجتماعی مثبت هستند.

  1. ابراز وجود را تشویق می کند

کودکان همیشه واژگان مورد نیاز برای بیان خود را ندارند و زمانی که نتوانند احساسات خود را به صورت کلامی بیان کنند ممکن است ناامید شوند. اسباب‌بازی‌های موزیکال کودک به کودکان این فرصت را می‌دهند که هر احساسی را که در آن لحظه دارند ابراز کنند و می‌توانند به رها شدن هر انرژی فروخورده کمک کنند، و همچنین بسیار سرگرم‌کننده هستند.

شما می توانید جهت شرکت در دوره های آموزشی مختلف داناکو از جمله کلاس های آموزشی کودکان و دوره های مربیگری از طریق راههای ارتباطی درج شده در سایت با کارشناسان ما ارتباط بر قرار نمایید. همچنین می توانید با اخذ نمایندگی علاوه بر دریافت تخفیفات ویژه ، خدمات گسترده تری را بدست آورید.

به این مطلب امتیاز دهید
برچسب ها :
واحد روابط عمومی

مدیر روابط عمومی

کارشناس روابط عمومی//

ارسال دیدگاه

طراحی و پشتیبانی توسط پارسیاایده