هوش های هشت گانه گاردنر
05 آبان

هوش های چند گانه گاردنر چیست

کشف استعداد از دغدغه های با اهمیت در دوران کودکی است. مدل ها و سیستم های آموزشی سعی دارند در بهترین زمان استعداد های نهفته آدمی را کشف کنند. نظریه هوش های چندگانه گاردنر یکی از معتبر ترین روش ها برای کشف و شناسایی هوش های نهفته است. در این نظریه سعی شده نگاه متفاوتی به هوش و به طور کلی استعداد ها وجود داشته باشد. در این مقاله به معرفی کامل این نظریه می پردازیم. در ادامه نیز علاوه بر معرفی یک تست هوش گاردنر آنلاین جذاب، هر یک از هوش های گفته شده در هوش های نه گانه گاردنر را شرح می دهیم.

در این مقاله می خوانید

هوش های چند گانه گاردنر

هوارد گاردنر یک روانشناس و استاد دانشگاه بوده که مقالات علمی بسیاری را نیز نوشته است. او در سال ۱۹۸۳ نظریه ای را با عنوان ” هوش های چند گانه ” ارائه نمود. این نظریه تحول بسیار مهی در الگوهای استعدادیابی که تا پیش از آن برقرار بود ایجاد کرد. این نظریه که بیشتر با عنوان ” هوش های چند گانه گاردنر ” شناخته می شود علاوه بر معروفیت خود او قالب بسیاری از الگوهای استعدادیابی در سراسر جهان شد.

امروزه تست هوش گارنر آنلاین برای کودکان می تواند در صورت توجه و دقت در پاسخ دهی به سوالات ارزیابی اولیه ای را در اختیار ما برای کشف استعداد کودکان در اختیارمان قرار دهد. در این مقاله قصد داریم علاوه بر آشنایی با این نظریه، انواع هوش های گفته شده در آن برای کودکان را برسی کنیم.

هوش چیست ؟

قبل از صحبت در رابطه با نظریه تست هوش گاردنر باید ابتدا هوش را بشناسیم. اینکه هوش چیست و  از لحاظ فردی چه ابعادی از زندگی ما را در بر می گیرد. وقتی کلمه هوش را می شنوید، ممکن است بلافاصله مفهوم تست ضریب هوشی یا تست هوش به ذهن شما خطور کند. هوش اغلب به عنوان پتانسیل فکری ما تعریف می شود. چیزی که ما با آن به دنیا آمده ایم، چیزی که قابل اندازه گیری است و ظرفیتی که تغییر آن دشوار است. در سال های اخیر، در سال های اخیر دیگر دیدگاه های اطلاعاتی پدید آمده است که از مهمترین آنها نظریه هوش های هشت گانه گاردنر ارائه شده توسط روانشناس معروف هوارد گاردنر است.
طبق نظریه هوش های چندگانه ، دیدگاههای روانسنجی سنتی نسبت به هوش بسیار محدود است. گاردنر برای اولین بار در کتاب خود در سال ۱۹۸۳ با عنوان “Frames of Mind: Theory of Multiple Intelligence” ، نظریه خود را تشریح کرد و در آنجا اظهار داشت که همه افراد انواع مختلفی از “هوش” دارند. گاردنر تشریح کرد که هشت هوش مهم در انسان وجود دارد.

معرفی هوش های چندگانه گاردنر

در نظریه فوق ابتدا ۸ هوش معرفی شده است. اما در سالهای بعد گاردنر با مطالعات بیشتر یک هوش دیگر را نیز به آن افزود. در زیر هوش های گفته شده را مشاهده می کنید:

  • هوش کلامی – زبانی
  • هوش تصویری – فضایی
  • هوش جنبشی – حرکتی
  • هوش اجتماعی یا برون فردی
  • هوش موسیقایی
  • هوش منطقی – ریاضی
  • هوش طبیعت گرا
  • هوش هستی گرا
  • هوش اخلاقی

 

در ادامه به معرفی هر یک می پردازیم.

هوش فضایی

۱- هوش فضایی

جسم ذهنی افرادی که در هوش بصری و مکانی قوی هستند، در تجسم جهان پیرامون و بیشتر از آن خوب هست. طبق نظریه هوش های هشت گانه گاردنر، افرادی که هوش فضایی قوی دارند از لحاظ راهنمایی و همچنین نقشه ها، نمودارها ، فیلم ها و تصاویر خوب هستند.
ویژگی افرادی که در هوش فضایی قوی هستند :
از خواندن و نوشتن لذت می برد، در حل معماها خوب عمل می کند. در تفسیر تصاویر، نمودارها خوب است. از نقاشی و هنرهای تجسمی لذت می برد و الگوهای مختلف را به راحتی تشخیص می دهد.
موقعیت های شغلی مناسب برای افرادی که در هوش فضایی قوی هستند :
اگر در هوش تصویری و فضایی قوی هستید، انتخاب های شغلی خوبی برای شما وجود دارد: معماری – هنرمند مانند نقاش ، مجسمه ساز –  مهندس سازه
هوش کلامی

۲- هوش کلامی زبانی | آشنایی با هوش کلامی گاردنر

طبق نظریه هوش های هشت گانه گاردنر افرادی که از هوش کلامی قوی برخوردار هستند، در گویندگی و نوشتن بسیار قوی هستند. این افراد قادر به استفاده بهینه و قوی از کلمات هستند، چه هنگام نوشتن و چه در صحبت کردن. افرادی که دارای هوش کلامی قوی هستند، به طور معمول در نوشتن داستان، به خاطر سپردن اطلاعات و خواندن بسیار خوب هستند.
ویژگی افرادی که در هوش کلامی قوی هستند :
 خوب به خاطر سپردن اطلاعات نوشتاری و گفتاری از جمله ویژگی افرادی است که دارای هوش کلامی گاردرنر می باشند. این افراد از خواندن و نوشتن لذت می برند و در بحث و گفتگو و یا سخنرانی ها به خوبی عمل می کنند. مسائل و موضوعات مختلف را به خوبی توضیح می دهند و اغلب هنگام گفتن داستان از طنز استفاده می کنند.
موقعیت های شغلی مناسب برای افرادی که در هوش کلامی قوی هستند :
افرادی که بر اساس نظریه هوش های هشت گانه گاردنر دارای هوش کلامی یا زبانی خوبی هستند موقعیت های شغلی متناسب با خود را می توانند داشته باشند. می توانند از قدرت نوشتن استفاده کرده و نویسنده یا روزنامه نگار شوند. یا اینکه از قدرت بیان خود در تشریح مسائل و موضوعات مختلف استفاده کرده، وکیل و یا معلم شوند.
هوش منطقی

۳- هوش منطقی – ریاضی | آشنایی با هوش منطقی گاردنر

 تجزیه و تحلیل مشکلات و عملیات ریاضی و محاسباتی در افرادی که در هوش منطقی و ریاضی قوی هستند. طبق نظریه هوش های هشت گانه گاردنر، محاسبات پیچیده در ذهن این افراد بسیار سریع و دقیق انجام می پذیرد. این افراد در استدلال، شناخت الگوها و تحلیل منطقی مشکلات خوب عمل می کنند. تمایل دارند که به طور مفهومی در مورد اعداد، روابط آنها با یکدیگر و الگوهای مختلف منطقی فکر کنند.
ویژگی افرادی که در هوش منطقی – ریاضی قوی هستند :
مهارت و قدرت حل مسائل مختلف را به خوبی دارند و از تفکر درباره ایده های انتزاعی لذت می برند. افرادی که در هوش منطقی ریاضی گاردنر قوی هستند، از انجام آزمایش های علمی خوششان می آید و در حل محاسبات پیچیده به خوبی عمل می کنند.
موقعیت های شغلی مناسب برای افرادی که در هوش منطقی – ریاضی قوی هستند :
اگر شما در هوش منطقی – ریاضی قوی هستید، انتخاب های شغلی شما می تواند گزینه هایی مانند دانشمند، ریاضیدان، برنامه نویس کامپیوتر، مهندس، حسابدار و از این دست مشاغلی که با اعداد و الگوریتم های منطقی و محاسباتی سروکار دارند باشد.
هوش جسمی

۴- هوش جسمی – حرکتی | آشنایی با هوش جسمی و حرکتی گاردنر

بر اساس نظریه هوش های هشت گانه گاردنر، افرادی هستند که دارای هوش جسمی و حرکتی هستند. به عبارتی این افراد دارای حرکت بدنی یا کنترل حرکتی قوی می باشند. اشخاصی که از هوش جسمی بدنی بالایی برخوردارند، در حرکات بدن، انجام اعمال و کنترل بدنی بسیار عالی هستند. افرادی که در این زمینه قوی بوده،  و هماهنگی عالی و چابکی دارند.
ویژگی افرادی که در هوش جسمی حرکتی قوی هستند :
مشخصات ویژگی های افرادی که از هوش جسمانی قوی برخوردارند شامل این موارد میشود : در جنب و جوش و ورزش خوب عمل می کنن. از ایجاد حرکات مختلف لذت می برند و هماهنگی بدنی عالی به جای شنیدن یا دیدن دارند. تمایل دارند همواره در حال انجام اعمال حرکتی باشند و در انجام ورزش های گوناگون کمتر خسته می شوند.
موقعیت های شغلی مناسب برای افرادی که در هوش جسمی – حرکتی قوی هستند :
طبیعتا افرادی که در هوش جسمی حرکتی گاردنر قوی هستند باید شغلی متناسب با توانایی خود داشته باشند. بودن در حیطه ورزشی در رشته های مختلف با توجه به علایق آن می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد. همچنین آنها می توانند در در شغل هایی که از انعطاف بدنی و قدرت تحرک بالایی نیاز دارند نیز وارد شوند مانند اکروباتیک کاران یا بازیگران بدلکار.

هوش میان فردی

۵- هوش میان فردی | آشنایی با هوش میان فردی گاردنر

هوش میان فردی یکی از مهم ترین هوش های هشت گانه گاردنر است که انسان های دارای این هوش با بلوغ می توانند تاثیرات مثبتی را در جامعه ایجاد نمایند. هوش میان فردی در احساسات ، تعاملات اجتماعی و همچنین درک بالا از پیرامون خلاصه می شود. شاخصه احساسات قوی، فهم درست از منظور مقابل، درون مایه هوش میان فردی گاردنر است.
ویژگی افرادی که در هوش میان فردی قوی هستند :
مشخصات ویژگی های هوش میان فردی عبارتند از: در برقراری ارتباط کلامی با دیگران عالی هستند. با دیگران روابط مثبتی ایجاد می کنند و در حل اختلافات در گروهها خوب عمل می کنند. در مجموع می توان گفت افرادی که دارای هوش میان فردی قوی هستند از تعاملات اجتماعی بسیار بالا برخوردارند. در صورت کشف استعداد آنها و سپس هدایت در مسیر درست آموزشی نقش مهمی را در جامعه ایفا می کنند.

موقعیت های شغلی مناسب برای افرادی که در هوش میان فردی قوی هستند :

اگر در هوش بین فردی قوی هستید، انتخاب های شغلی خوب برای شما عبارتند از: روانشناس ، فیلسوف ، مشاور ، فروشنده ، سیاستمدار.
هوش درون فردی

۶- هوش درون فردی| آشنایی با هوش درون فردی گاردنر

 درون گرایی و تأمل از ویژگی هایی است که از هوش درون فردی ناشی می شود. آنها در آگاهی عمیق حالات احساسی، هیجانات و انگیزه های خود عالی هستند. آنها تمایل دارند از خود اندیشی و تجزیه و تحلیل لذت ببرند. از جمله رویاپردازی، کشف روابط با دیگران و ارزیابی نقاط قوت شخصی آنها.
ویژگی افرادی که در هوش درون فردی قوی هستند :
افرادی که از هوش درون فردی قوی هستند انسان هایی درون گرا بوده که در تجزیه تحلیل و  خودآگاهی عالی هستند و به روشنی پایه و اساس انگیزه ها و احساسات خود را می فهمند.
موقعیت های شغلی مناسب برای افرادی که در هوش درون فردی قوی هستند :
گزینه های شغلی شما در صورتی که از هوش درون فردی قوی برخوردار باشید می تواند فیلسوف، نویسنده، نظریه پرداز و یا حتی شاعر باشد.
هوش طبیعت گرا

۷- هوش طبیعت گرا | آشنایی با هوش طبیعت گاردنر

از جمله نقات قوت هوش طبیعت گرا یافتن الگوها و روابط با طبیعت، شناخت بهتر جهانو کشف طبیعت اطراف از جدیدترین افزوده های نظریه گاردنر است. با مقاومت بیشتری نسبت به هفت هوش اصلی وی روبرو شده است. به گفته گاردنر، افرادی که از این نوع هوش دارای ضریب بالایی برخوردار هستند. بیشتر با طبیعت هماهنگ هستند و اغلب علاقه مند به پرورش، کاوش در محیط و یادگیری در مورد سایر گونه ها می باشند. گفته می شود که این افراد حتی از تغییرات نامحسوس در محیط خود آگاه هستند.
ویژگی افرادی که در هوش طبیعت گرا قوی هستند :
مشخصات ویژگی های هوش طبیعت گرایی عبارتند از: به موضوعاتی مانند گیاه شناسی، زیست شناسی و جانورشناسی علاقه مند هستند. از کمپینگ، باغبانی، پیاده روی و کاوش در فضای بیرون لذت می برند و به یادگیری موضوعات ناآشنایی که هیچ ارتباطی با طبیعت ندارند علاقه نشان نمی دهند.
موقعیت های شغلی مناسب برای افرادی که در هوش طبیعت گرا قوی هستند :
اگر از نظر هوش طبیعت گرایی قوی هستید/ انتخاب های شغلی خوبی برای شما وجود دارد: زیست شناس ،  باغبان، مزرعه دار، مهندس کشاورزی، گیاه شناس و در مجموع مشاغلی که در دل طبیعت هستند.
هوش موسیقیایی

۷- هوش موسیقیایی | آشنایی با هوش طبیعت گاردنر

توجه و یادگیری ریتم، صدا و الگوهای موسیقیایی نقطه قوت هوش موسیقیایی در هوش های های هشت گانه گاردنر است.
ویژگی افرادی که در هوش موسیقیایی هستند :
افرادی که دارای هوش موسیقیایی قوی هستند صداها را خوب می شنوند. تاثیرپذیری بالایی از آن دارند. آنها الگوها و ریتم های مختلف موسیقی و تفاوت آنها با یکدیگر را خوب فرا می گیرند. از شنیدن موسیقی و آواز لذت می برند و عاشق نواختن هستند.
موقعیت های شغلی مناسب برای افرادی که در هوش موسیقیایی هستند :
هوش موسیقیایی گاردنر نسبت به دیگر هوش ها زودتر بروز می نماید. در صورتیکه عکس عمل لازم را به درستی دریافت کنیم می توانیم برای این افراد مسیر روشنی را ترسیم نماییم. آینده شغلی این دست افراد متناسب با هوش ها می تواند موسیقی دان، خواننده، آهنگساز، نوازنده و از این دست موارد باشد.
گاردنر رویکرد خود را با سه توصیه برای مربیان خلاصه می کند: شیوه تدریس را فردی سازی کنید (متناسب با موثرترین روش برای هر دانش آموز)، تکثیر تدریس (تدریس مطالب مهم به روش های مختلف)، و از به کارگیری سبک های گیج کننده جلوگیری کنید.

هوش گاردنر برای کودکان

در هر دوره تحصیلی از دبستان تا دانشگاه ، دانش آموزان متفاوت یاد می گیرند. هر دانش آموز با توجه به توانایی ها و ترجیحات یادگیری خود به استعداد و چالش می رود. هوارد گاردنر این تواناییها و ترجیحات یادگیری را به عنوان هوش تعریف می کند. در ابتدا هوش های گارنر هفت عدد بود و بعداً به نه مورد تجدید نظر شده ، گاردنر تئوری هوشهای متعدد را برای توضیح چگونگی یادگیری انسان با توجه به هوش خود تعریف نمود. این تئوری بیان نمی کند که هر شخص از تمام ۹ هوش برخوردار است ، بلکه یک هوش در یک نفر ضعیف و در برخی از دیگران قوی تر است. همانطور که توسط گاردنر تعریف شده است ، هوش منطقی- ریاضی ، مکانی ، زبانی ، بدنی- جنبشی ، موسیقی ، بین فردی ، درون فردی ، طبیعی گرایی و وجودی هستند.

هوش گاردنر و ضریب هوشی

بر اساس هوش های هشت گانه گاردنر انسان ها از لحاظ ضریب هوش با هم برابری می کنند. آنچیز که تفاوت میان انها ایجاد می کند تفاوت نوع هوش فردی است . ممکن است شخصی در هوش منطقی – ریاضی ضعیف باشد اما در هوش جسمس حرکتی قوی ، شخصی در هوش موسیقیایی قوی باشد و همان شخص در هوش جسمی حرکتی ضعیف . بنابراین ضعیف بودن در یک هوش به معنای بی استعداد بودن نیست بلکه استعدادیابی درست در کشف هوش ذاتی فرد و سپس هدایت درست آموزشی آن است.

آزمون استعدادیابی گارنر به چه صورت انجام می شود؟

انجام فرایند های استعدایابی و پرورش خلاقیت در داناکو مبتنی بر متدهای روز مانند هوش های چند گانه گاردنر است. از این رو علاوه بر محصولات مختلف آموزشی ، ابزارهای آنلاینی را نیز جهت انجام راحت و سریع این تست هوش آماده نموده است.

این مطلب را نیز از دست ندهید!  پرورش خلاقیت در کودکان

تست هوش آنلاین گاردنر کودکان یکی از این ابزارهای آنلاین بوده که طی آن می توانید بر اساس پاسخگویی به سوالات هدف دار در نهایت بر اساس نمره کسب شده زمینه هوشی کودک را با تقریب مناسبی دریافت نمایید.

به این مطلب امتیاز دهید
برچسب ها :
واحد روابط عمومی

مدیر روابط عمومی

کارشناس روابط عمومی//

ارسال دیدگاه

طراحی و پشتیبانی توسط پارسیاایده