هوش ریاضی منطقی
29 اسفند

هوش ریاضی منطقی گاردنر چیست ؟

هوش ریاضی منطقی بر اساس نظریه گاردنر از هوش های ذاتی انسان است. در این مقاله قصد داریم تا به صورت مفصل تر در رابطه با آن صحبت کنیم. ابعاد و جایگاه آن را در بین هوش های هشت گانه گاردنر برسی کرده و به دلایل اهمیت آن بپردازیم. این هوش در همه انسان ها تا حدی وجود دارد و ما انسان ها از ان برای یادگیری استفاده می کنیم. این هوش با توانایی ما در تشخیص و کار با اعداد و اشکال هندسی ارتباط دارد. با ایجاد زمینه های مرتبط آموزشی می توان استعدادهای موجود در ای زمینه را کشف کرد. همچنین می توان اقدامات لازم را برای تقویت هوش منطقی ریاضی نیز انجام داد.

هوش ریاضی منطقی گاردنر چیست ؟

هوش ریاضی منطقی یکی از انواع هوش است که به توانایی افراد در حل مسائل ریاضی، استفاده از منطق، تحلیل و فهم اصول ریاضیاتی اشاره دارد. قبلا در مقاله هوش های هشت گانه گاردنر را به صورت جامع توضیح داده بودیم و در آن گفتیم که هوش ریاضی منطقی گاردنر یکی از هوش های هشت گانه ای است که بعضی از افراد به صورت ذاتی در آن توانایی بالایی دارند.

هوش ریاضی و منطقی به ما این امکان را می دهد تا روابط بین چیزهایی که از نوع حروف الفبا نیستند (به عنوان شکل و نماد) مشاهده کنیم. همچنین مشکلاتی که علمی به نظر می رسند را حل نماییم. یک قدرت ذاتی که در ذهن ما قرارداده شده که به ما توانایی حل مساله و یا تفکر انتقادی را می دهد.

چه کسانی هوش منطقی ریاضی دارند؟

افراد با هوش و استعداد در زمینه فوق توانمندی‌هایی در زمینه‌های زیر دارند:

  1. حل مسائل ریاضی: افراد با هوش ریاضی منطقی مهارت بالایی در حل مسائل ریاضی دارند. آن‌ها به راحتی می‌توانند با موارد پیچیده ریاضیاتی مثل معادلات، اعداد مختلط و … سر و کار داشته باشند.
  2. تحلیل و استنتاج منطقی: افراد با هوش ریاضی منطقی توانایی بالایی در تحلیل مسائل و استنتاج منطقی دارند. آن‌ها می‌توانند به سرعت ارتباطات منطقی بین وقایع و حقایق را درک کنند.
  3. تفکر علمی: این افراد معمولاً به خوبی توانایی تفکر علمی و اجرای آزمایش‌ها و تجزیه و تحلیل داده‌ها را دارند.
  4. مهارت‌های کامپیوتری: افراد با این هوش معمولاً در زمینه مهارت‌های کامپیوتری و برنامه نویسی نیز توانمند هستند.
  5. حل مسائل مهندسی و تکنیکی: این نوع هوش برای افرادی که در زمینه‌های مهندسی، فیزیک و دیگر حوزه‌های فنی فعالیت می‌کنند، بسیار حیاتی است

کسی که از توانایی  خود برای حل یک مساله منطقی و یا ریاضی استفاده می کند، تشخیص ذهن اون این خواهد بود که در حال برخورد با الگوها، تقارن و یا عدم تقارن و نیز روابط بین انهاست. آنها با یک زبان نمادین مختص به خود رو به رو هستند. این زبان لزوما فارسی و یا حروف الفبا نیست بلکه نماد و اشکالی است که به او در حل منطقی مساله کمک می کنند.

این مطلب را نیز از دست ندهید!  بهترین سایت های آموزش برنامه نویسی به کودکان

هوش ریاضی منطقی گاردنر چیست ؟

بگذارید تفاوت بین الفبا و الگوهای حل مساله با یک مثال توضیح دهیم :

فرض کنید در مساله ای A=10 و B=5 باشد. در اینجا اگر بخواهیم مجموع حاصل ضرب این دو را بدست بیاوریم کدام نماد ها را در هم ضرب می کنیم؟ پاسخ ساده خواهد بود. الگویی و نمادی که ضرب آن تعریف شده باشد. یعنی از نماد های ریاضی، از ما خواسته شده تا از منطق، دانش نمادها، روابط و اعداد و نیز زبان انگلیسی برای شناختن یک الگو- استفاده کند. به سؤال پاسخ دهد و یک مسئله را حل کند.

فعال شدن هوش ریاضی منطقی

هوش ریاضی منطقی ما وقتی فعال می شود که مغز مشکل و یا مساله ای را ببیند که نیاز به حل دارند. از نخستین رویارویی های مغز با مشکل و یا مساله ای که هوش منطقی و ریاضی را فعال می کند.  احتمالا در سنین کودکی و یا مهد کودک روی می دهد! جایی که کودکان سعی می کنند اشیا و اشکال هندسی نا مرتب را مطابق با الگوهای ذهنی خود مرتب کنند تا با نمونه های هندسی موجود در ذهن خود تطبیق دهد. این تطبیق سازی در سنین بزرگسالی نیز همراه ما خواهد بود. ذهن ما ماشین الگوهای تطبیقی و تشخیصی است.

وقتی که کودکان در مهد های کودک اشکال هندسی مختلف را مشاهده و ذهن خود را با آن درگیر می کنند. کم کم هوش ریاضی منطقی آن ها توانایی رو به رویی با الگوها و مساِل مختلف را پیدا می کند. می تواند در مسایل اعداد و یا حتی اشکال هندسی را نیز برای حل مساله تغییر دهد و این خود بیداری و شروع توانایی ریاضی است.

هوش منطقی و ریاضی شامل چه مشاغلی می شود ؟

هوش منطقی و ریاضی خیلی از مشاغل و حرفه ها که با اعداد و یا استدلاهای منطقی سرو کار دارد. برای فعالیت های روزمره خود از ان استفاده می کنند. مانند مشاغل مرتبط با مهندسی، معماری، حسابداری، برنامه نویسان و ریاضی دانان را شامل می شود. توانایی در این زمینه هوشی مغز ارتباط مستقیمی با توانایی شغلی و حرفه ای شخص دارد. عدم توجه به این موضع باعث خواهد شد افرادی که توانایی در این زمینه هوش ندارند شاید صرفا با تفکر دکتر و یا مهندسی مسیر اشتباهی را انتخاب نمایند. مسیری که با توجه به عدم توانایی ذاتی آنها آینده ای سخت و خسته کننده برای انها به دنبال خواهد داشت.

هوش منطقی و ریاضی شامل چه مشاغلی می شود ؟

افرادی از جامعه که دارای هوش منطقی و ریاضی قوی هستند با توجه به توانایی ذهنی خود می توانند در مسائل فنی و مهندسی تاثیر به سزایی در پیشرفت یک کشور داشته باشند. با توجه به ذهن انتقادی خود، همواره درصدد یافتن بهترین راه حل برای مشکلات و مسائل باشند.

راه های تقویت هوش ریاضی و منطقی

همانطور که گفته شد، هوش ریاضی و منطقی با استدلال، ارتباط بین الگوریتم ها و الگوهای مختلف سر و کار دارد. در واقعی افرادی که در این زمینه هوشی قوی هستند از حل مساله و کشف رابطه علت و معلول لذت می برند.

این مطلب را نیز از دست ندهید!  هوش درون فردی کودکان چیست؟

اما چطور می توان به تقویت هوش ریاضی و منطقی پرداخت ؟ چه راه کارهایی وجود دارد تا بتوانیم توانایی خود مان را در این زمینه هوشی بالا ببریم؟

در اینجا مهم است به این موضوع توجه داشت که قبل از هرچیز باید هوش ذاتی که در آن توانایی بیشتری وجود دارد را تشخصی دهیم. در هوش های دیگری نیز که توانایی کمتری وجود دارد سعی کنیم با راه کارهایی خود را در آن تقویت نماییم. البته منطقی این خواهد بود که بیشتر توجه خود را در زمینه ای که نسبت به سایر مواد از قدرت بیشتری برخوردار است معطوف نماییم تا اینکه بخواهیم بیشتر زمان و انرژی خود را در تقویت سایر هوش ها صرف کنیم.

اما برای تقویت هوش ریاضی منطقی نیز باید فعالیت های ذهنی مرتبط با آن انجام دهیم. با توجه به ماهیت درگیری استدلالی و منطقی این زمینه هوشی مغز نسبت به مسائل پیرامون، از بازی های فکری، حل مسائل مختلف ریاضی، حل و استدلال در معادلات مختلف هندسی و در مجموع سعی نماییم ذهن خود را در حل مسائل معما گونه اطرف بیشتر دخیل نماییم.

از جمله محصولات مرتبط با این زمینه هوشی در گروه آموزشی پژوهشی داناکو می توان به پک چرتکه محاسبات ذهنی، بسته آموزشی محاسبات سریع ریاضی آسان ، بسته آموزش روبیک روبیکو و یا پک مهندسی خلاقیت داناکیدز اشاره نمود.

چه برنامه های آموزشی می تواند به کشف استعداد ریاضی منطقی کودکان کمک کند؟

امروزه آموزش های مختلفی وجود دارد که با استفاده از آن می توان زمینه های هوش ریاضی منطقی کودکان را کشف کرد. با برگزاری این دوره ها و دریافت بازخورد های لازم می توان استعدادهای مرتبط با این هوش را کشف کرد. در زیر به برخی از این رشته های و کلاس های آموزشی را بیان می کنیم:

۱٫برنامه نویسی کودکان: ازجمله کلاس های آموزشی این روزها که در بسیاری از برنامه های آموزشی کودکان نیز وجود دارد آموزش برنامه نویسی به کودکان است. از جمله فواید آموزش برنامه نویسی به کودکان می توان به تقویت هوش ریاضی منطقی و کشف استعداد های نهفته در آن اشاره کرد.

۲٫کلاس های آموزش محاسبات ذهنی با چرتکه به کودکان: چرتکه سوروبان یک محصول جذاب برای تقویت محاسبات ذهنی کودکان است. با استفاده از این رشته جذاب می توان توانایی محاسبات ذهنی کودکان را به طرز خیره کننده ای افزایش داد. از این رو تقویت هوش منطقی ریاضی نیز از جمله مزایای آموزش چرتکه است.

۳٫کلاس های آموزش رباتیک: ریاتیک از رشته های جذاب بوده که کودکان علاقه و اشتیاق خوبی برای یادگیری آن دارند. این رشته که همراه با پکیج های رباتیک مختلف برگزار می شود می تواند به افزایش مهارت کودکان در درک استدلال های منطقی کمک کند.

جمع بندی

همه ما انسان ها دارای هوش های چند گانه گاردنر هستیم. اما توانایی ما در هوش های مختلف متفاوت است. می توانیم با کشف استعداد خود در هر زمینه هوشی مسیر درستی را برای اینده خود انتخاب نماییم و همواره از زندگی خود لذت ببریم.

شما فکر می کنید در چه زمینه هوشی قوی هستید ؟

به این مطلب امتیاز دهید
واحد روابط عمومی

مدیر روابط عمومی

کارشناس روابط عمومی//

ارسال دیدگاه

طراحی و پشتیبانی توسط پارسیاایده