فواید واحد کار پیش دبستانی
17 اردیبهشت

واحد کار پیش دبستانی چیست؟

واحد کار یک روش آموزشی است که در مهد های کودک و پیش دبستانی ها مورد استفاده قرار می گیرد. این روش انواع مختلفی مانند واحد کار خانواده، مشاغل، حیوانات و موضوعات دیگر را می تواند پوشش دهد. رویکرد روش های آموزشی برای کودکان در ساختار و جزئیات، تفاوت هایی با رده سنی بالاتر دارد. واحد کار پیش دبستانی با به صورت متمرکز روی یک موضوع بدون در نظر داشتن حساسیت در جزئیات و انتها است. داشتن اطلاعات کافی و جامع در رابطه با این موضوع به مربیان برای داشتن بهترین فعالیت مفید است. حال به جزئیات این روش آموزش در داناکو می پردازیم تا بتوانید دید بهتری نسبت به آن بدست آورید.

واحد کار پیش دبستانی و مهد کودک چیست؟

واحد درسی در پیش دبستانی ها فعالیت است. در واقع در این دوره آموزش ها جنبه تحلیل و تطابق با جهان پیرامون و اجتماع دارند. در واحد کار پیش دبستان با یک رویکرد باز، بدون آغاز و پایان طرف هستیم. آموزش قبل از شروع دوره دبستان کودک محور است. از این رو بسیاری از موضوعات از طریق شعر، موسیقی ، نقاشی یا روش های از این دست به کودک یاد داده می شود. این که واحد کار پیش دبستانی چیست باید گفت یک روش آموزشی مهم، منطبق با ذهن و درک کودکان پیش دبستانی و مهد کودک بوده که بر یک موضوع آموزشی یا تربیتی تمرکز می کند. در این روش موضوعات آموزشی که می تواند جنبه اجتماعی، تربیتی یا علمی داشته باشد انتخاب و طی یک فعالیت آموزشی همراه با بازی، سرگرمی و خلاقیت به کودکان آموزش داده می شود.

مهمترین موضوع های واحد های کار در پیش دبستانی (انواع واحد کار)

داشتن یک لیست واحد کار برای پیش دبستانی یا مهد کودک نخستین قدم برای شروع آموزش های جذاب است. برای تهیه این لیست ما به شما مهمترین موضوعاتی که می توانید انتخاب کنید را آورده ایم. با مشاهده این جدول قادر خواهید ایده های جالبی را برای آموزش داشته باشید.

این مطلب را نیز از دست ندهید!  آموزش استم STEM چیست ؟
واحد کار موضوعات مرتبط
طبیعت آبشار-گلها-کوه-آب-فصلها-جنگل-آب و هوا و …
خوارکی ها میوه ها-سبزیجات-غذاها
حیوانات چهارپایان-آبزیان-خزندگان-پرندگان و …
آداب و مهارت اجتماعی سلام کردن-نظم و انضباط-دوستی-خانواده
مشاغل خیاطی-نجاری-بنایی-مکانیکی و….
وسائل نقلیه هواپیما-اتوبوس-قطار-دوچرخه-خودرو-کامیون

اخذ نمایندگی چرتکه رباتیک خلاقیت کودکدر روش آموزشی به صورت واحد کار، موضوعات چگونه به کودکان آموزش داده می شود؟

همانطور که اشاره شد، در این روش با یک فعالیت رو به رو هستیم. در واقع ما یک موضوع را انتخاب کرده و با ایجاد پرسش و چالش سعی می کنیم درک عمیقی از آن را در کودک را حین پاسخ به مسائل ایجاد کنیم. این فعالیت ها ممکن است شامل موضوعات مختلف اما مرتبط به هم باشند. واحد کار پیش دبستانی در عین اینکه عاری از پیچیدگی است، کودک را به شکل ساده ای با جهان پیرامون، دلایل ایجاد و وقوع مسائل علمی ساده و حتی نحوه تعاملات درست اجتماعی آشنا می کند.

نحوه درست کردن واحد کار به صورت pdf

برای ساخت واحد کار ابتدا لازم است بدانیم که چه هدفی را دنبال می کنیم. سپس مسیر یادگیری کودک را در ذهنمان شبیه سازی کرده تا بتوانیم یک واحد کار عملی و قابل فهم برای آنها ایجاد کنیم. برای مثال فرض کنید موضوع انتخابی ما برای واحد کار پیش دبستانی یا مهد”وسائل نقلیه” باشد. در این صورت روش آماده سازی آن به شکل زیر خواهد بود.

موضوع واحد کار وسائل نقلیه
موضوع فعالیت آشنا کردن کودکان با انواع وسائل حمل و نقل
آداب اجتماعی رعایت حق تقدم و نوبت-احترام به قوانین – نظافت وسایل عمومی
نکات ایمنی بستن کمربند – داشتن کلاه ایمنی
آموزش زبان انگلیسی نام هر یک از وسایل حل و نقل به انگلیسی
مشاغل مرتبط خلبان – تاکسی – پیک موتوری – حمل بار
این مطلب را نیز از دست ندهید!  پیک نوروزی پندا

همانطور که در جدول نیز اشاره شده سعی بر ان داریم تا با محوریت ایجاد پرسش و فعالیت، یک موضوع آموزشی به کودکان اموزش داده شود. پس از آنکه واحد کار به صورت فایل Word آماده گرید به راحتی می توان آن را به Pdf تبدیل نمود.

واحد کار مهد کودکفواید آموزشی واحد کار در پیش دبستانی و مهد کودک

دوران کودکی با برنامه آموزشی درست می تواند سرآغاز پرورش خلاقیت در کودکان باشد. کلاس های خلاقیت کودکان همراه با به کارگیری روش های مرتبط آموزشی در این سن بسیار حائز اهمیت است. فواید آموزشی واحد کار سبب می شود تا کودکان پیش دبستانی به درک و فهم بهتری نسبت به پیرامون خود برسند. در زیر برخی از این فواید را بیان می کنیم.

  1. کاملا با روحیات و فهم کودک تطابق دارد
  2. کودکان در قالب بازی و چالش های خلاقانه موضوعات مختلف را فرا می گیرند.
  3. حول یک موضوع مشخص به ارائه آموزش های کاربردی می پردازد.
  4. به توانایی حل مساله در کودکان کمک می کند
  5. سبب می شود تا کودکان نسبت به موضوع واحد کار درک عمیق تری بدست آورند.
  6. اجرای آن دارای پیچیدگی های واحد درسی نیست.

جمع بندی مقاله

اگر بخواهیم به صورت کلی یک جمع بندی از واحد کار پیش دبستانی ارائه کنیم به روشی مبتنی بر خلاقیت می رسیم. انتخاب موضوع واحد کار و نیز مشخص نمودن فعالیت هایی که با تکیه بر موضوع انتخاب می شود یک روش آموزشی جذاب و کاربردی برای کودکان است. می توان حول یک موضوع، آداب اجتماعی، علوم پایه، دانستنی ها و مسائل از این دست را به کودکان یاد داد. تهیه و آماده سازی آن نیز به کمی خلاقیت و دقت نیاز دارد. مربیان و معلمین مقطع پیش دبستانی و یا مهد کودک با داشتن درک درست از کودکان این رده سنی می توانند بهترین لیست واحد کار پیش دبستانی را تهیه نمایند.

به این مطلب امتیاز دهید
واحد روابط عمومی

مدیر روابط عمومی

کارشناس روابط عمومی//

ارسال دیدگاه

طراحی و پشتیبانی توسط پارسیاایده