فواید آموزش چرتکه به کودکان
11 دی

فواید آموزش چرتکه به کودکان

از دوره های آموزشی جذاب که در سالهای اخیر در قالب کلاس چرتکه کودکان برگزار می شود می توان برای پرورش خلاقیت کودکان استفاده کرد. افزایش انجام سرعت محاسبات ریاضی به صورت ذهنی، تقویت هوش منطقی، ایجاد نشاط برای یادگیری درس های ریاضیات تنها چند مورد از فواید آموزش چرتکه به کودکان می باشد. این رشته آموزشی که با نام سوروبان نیز شناخته می شود یک متد آموزشی است که از شرق آسیا ایجاد و رشد یافته است. هم اکنون بسیاری از مراکز آموزشی در سراسر دنیا آن را در تقویم آموزشی خود قرار داده اند. همراه ما در این مقاله باشید تا بیشتر درباره مزیت های چرتکه صحبت کنیم.

آشنایی با کلاس چرتکه و فواید آموزش چرتکه به کودکان

چرتکه (Abacus) قدیمی ترین ابزار مورد استفاده برای انجام محاسبه است. کلاس چرتکه یکی از دوره های مهم بوده که در بسیاری از آموزشگاهها در برنامه ها قرار دارد. چرتکه یک دستگاه محاسباتی ساده است که در طول زمان تاثیر مستقیمی بر روی افزایش سرعت محاسبات و تسهیل امر محاسبه گذاشته است.

بر اساس اسناد تاریخی و همچنین تحقیقات جدید علمی،اثر بخش بودن آموزش چرتکه بر روی ذهن و افزایش سرعت محاسبات اثبات شده است.آموزش محاسبات ذهنی و کلاس چرتکه کودکان ، بازخورد خوبی خواهد داشت به این دلیل که ترکیبی منحصر بفرد از روش ها و آموزش های کلاسیک و نوین است. علاوه بر این فواید برگزاری کلاس چرتکه کودکان مدت هاست برای همه قابل مشاهده بوده که از طریق انجام دوره های مختلف آموزشی صورت می پذیرد.

کلاس چرتکه چیست؟

کلاس چرتکه یک برنامه آموزشی است که بر اساس یک طرح درس و زمان مشخصی چرتکه سوروبان در آن آموزش داده می شود. این کلاس ها عموما در یک ترم بندی مشخص همراه با ابزارها و کتاب های لازم برگزار می شود. از جمله مواردی که برای شرکت در کلاس چرتکه کودکان لازم است داشتن چرتکه سوروبان دانش آموزی سوروبان است. این وسیله دارای تعدادی ستون و مهره بوده که سبب ایجاد یک تصویر ذهنی و استفاده از آن برای حل محاسبات پیچیده می شود. فواید آموزش چرتکه به کودکان سبب محبوبیت این دوره در بین والدین و مارکز آموزشی در سراسر جهان شده است.

اخذ نمایندگی چرتکه

آموزش چرتکه به کودکان چه اهمیتی دارد ؟

اما شاید پاسخ به این پرسش که آموزش چرتکه برای کودکان و یا شرکت در کلاس چرتکه کودکان چه اهمیتی دارد دقیقا همان دلیل فواید آموزش کودکان نیز باشد. همانطور که قبلا در سایت نیز اشاره شده است ، چرتکه سوروبان نوعی چرتکه ژاپنی است که از تعدادی میله افقی و عمودی به همراه مهره تشکیل شده است. این چرتکه از نوعی چرتکه قدیمی چینی ساخته شده که ستونهای های آن در هر ۳ منطقه نقطه گذاری شده است. همچنین نسبت به پسر عموی چینی خود در ردیف بالا به جای دو مهره دارای یک مهره است.

این محصول به دلیل فرمول های جذابی که در آموزش محاسبات عددی ریاضی دارد بسیار محبوب بوده و علاوه بر شرق آسیا و در زادگاه خود امروزه در بسیاری از کشورهای جهان به کودکان روش استفاده از آن را آموزش می دهند.

بر اساس یک تحقیق تجربی ساده به این موضوع پی خواهیم برد که محاسبات و ریاضی همواره برای کودکان دارای پیچیدگی هایی بوده که باعث دوری آنها از این مبحث مهم عدم اشتیاق آنها به یادگیری محاسبات ریاضی می شود. یکی از بهترین روش های برای ایجاد اشتیاق به یادگیری محاسبه استفاده از روش چرتکه سوروبان می باشد که در قالب یک سرگرمی فکری و جذاب ، نشاط در یادگیری و اشتیاق در کودکان برای نزدیک شدن به این مباحث را ایجاد می شود.

در آموزش چرتکه به کودکان با استفاده از روش سوروبان استفاده از چرتکه سبب خلاقیت و حس بازی در کودکان می شود. آنها با نگاهی متفاوت نسبت به فرمول های پیچیده بسیار علاقه مند تر از روش های دیگر به یادگیری محاسبات عکس العمل نشان می دهند.

این مطلب را نیز از دست ندهید!  فواید آموزش موسیقی برای کودکان

از فواید آموزش چرتکه به کودکان استفاده از سایر توانایی های کودکان است

در روش آموزش محاسبات ذهنی به کودکان یک فاکتور که بسیار مهم اساسی است بهره گیری از قدت تصویر سازی ذهنی می باشد. شما نیز شاید کودکانی که در کلاس چرتکه کودکان شرکت کرده اند را دیده باشید که هنگام انجام محاسبات با حرکت انگشتان خود کنار سر به سرعت پاسخ سوالات پیچیده را می دهند. در واقع در این حالت آنها با استفاده از تصویر ذهنی چرتکه سوروبان اعمال محاسباتی را در حال انجام هستند و این خود یکی دیگر از فواید آموزش چرتکه به کودکان است زیرا با تقویت محاسبات ذهنی توانسته خلاقیت ها و مهارت های دیگر کودک از جمله قدرت تصویر سازی را تقویت نماید.

هدف از آموزش محاسبات ذهنی سوروبان چیست؟

کودکی بهترین سن برای آموزش چرتکه به کودکان است. اوایل کودکی مهمترین دوره رشد یک زندگی انسانی از نظر رشد عاطفی ، فکری ، جسمی و اجتماعی است. در واقع به صورت علمی نیز به اثبات رسیده است که رشد مغز انسان در اوایل کودکی در اوج خود قرار دارد.

ریاضیات و محاسبات از جمله مباحثی است مه به دلیل پیچیدگی هایی خود ، علاقه و اشتیاق کمتری را در نوآموزان دارد. اگر امروز به ما بگویند که اعمال محاسباتی که در گذشته فرا گرفته ایم را با روش جدید فرا بگیرید به طوری که همراه با سرگرمی و جذابیت باشد آیا نظر مطلوب تری را خواهید داشت؟

برای کودکان همیشه یادگیری ریاضی یک مساله ای همراه با چالش بوده است . شرکت در کلاس چرتکه علاوه بر ایجاد سرگرمی همراه با یادگیری ، اشتیاق آنها را نیز در فراگیری مبحث محاسبات ذهنی افزایش می دهد.

اما چگونه می توانیم آنها را به ریاضی و محاسبات مشتاق تر کنیم ؟

یکی از بهترین روش هایی که امروزه در بسیاری از کشورهای جهان مورد استفاده قرار می گیرد ، آموزش محاسبات ریاضی با استفاده از چرتکه است. فواید آموزش چرتکه به کودکان تنها به بحث محاسباتی تمام نمی شود اما حل این گره و ایجاد تمایل در آنها می تواند خود امری مهم تلقی گردد.

هدف کلی از “آموزش چرتکه به کودکان” این است که آنها را با نحوه انجام محاسبات بصورت ذهنی آشنا کرده و از این طریق فواید آموزش چرتکه به کودکان ، مغز را بهبود ببخشیم.
مغز متشکل از رشته های عصبی است که در سراسر آن تنیده شده و به مانند یک کامپیوتر کار می کند.اطلاعات در سراسر سیستم عصبی با سرعت ۲۰۰ مایل در ساعت حرکت می کند!در واقع مغز ما همانند یک کامپیوتر سیمی بسیار پیچیده و قوی است,پس چرا از حداکثر توانایی آن استفاده نکنیم؟
هنگامی که دست ها,هر دو نیمکره مغز,امواج مغزی,اعصاب شنوایی و حافظه,هماهنگ با هم کار کند مغز در بهترین حالت خود است و تکرار و استمرار آن باعث تقویت و رشد سلول های مغزی می شود.

چرتکه تصویری (Image Abacus) یک روش محاسبه از طریق ذهن است.این عمل از طریق تصویر ذهنی ایجاد شده از چرتکه بر مبنای اصول محاسباتی ذهنی است.در اینجا چرتکه تنها یک ابزار است و کودکان تنها از طریق تمرین مداوم و منظم می توانند تصویر ذهنی خود از چرتکه را درونی و دائمی کنند. پس از یادگیری چرتکه در سطوح مقدماتی ، کودکان و نوآموزان در مراحل پیشرفته نیازی به چرتکه ندارند. در این مرحله آنها با استفاده از تصویر ذهنی خود ا چرتکه که در دوران مقدماتی با استمرار مهارت لازم را در آن بدست آورده اند به راحتی محاسبات بسیار پیچیده را در زمان اندکی انجام می دهند که از مهمترین فواید آموش چرتکه است.

آموزش چرتکه به کودکان و کلاس چرتکه

افزایش اعتماد به نفس از دیگر فواید آموزش چرتکه به کودکان است

هنگامی که دانش آموزان در مدرسه با درس ریاضی رو به رو می شوند متوجه عدم تطابق علایق شده و این حس را دارند که این درس فنجان آرامش آنها نیست! در حالی که بسیاری از امور مهم و روزمره ما انسان ها حتی در پردازش ها مبتنی بر اعمال محاسباتی است که درک و کسب مهارت در آنها بسیار الزامی است. اما در این متد آموزش ایجاد یک نگاه مثبت و تبدیل رویکرد های گذشته به یک رویکرد مثبت گام اساسی را در علاقه و سرعت یادگیری ایجاد نموده است.

این مطلب را نیز از دست ندهید!  فواید نقاشی برای کودکان

همین امر سبب یادگیری سریع تر و عدم انزوا کودکان و دانش آموزان در کلاس های ریاضی می شود. کودکان هموراه به بیان پاسخ یا مشارکت در مسائلی که در آنها مهارت داشته باشند اشتیاق نشان می دهند بنابراین دانش لازم در این زمینه سبب افزایش اعتماد به نفس آنها در یکی از چالشی ترین دروس آموزش پایه می شود. همین افزایش اعتماد به نفس که از فواید آموزش چرتکه به کودکان قلمداد می شود کم کم در روحیه فرد نهادینه شده و به پیشرفت تحصیلی و حتی زندگی او در سایر امور کمک می نماید.

کلاس چرتکه برای چه سنی مناسب است ؟

موارد مختلفی وجود دارد که دانستن آنها لازمه اجرای درست یک برنامه آموزشی منطبق بر شرایط است. یکی از این موارد لازم دانستن سن مناسب برای کلاس چرتکه است. بدیهی است موضوعات آموزشی می بایست با اندازه توانایی کودکان در فهم آن همخوانی داشته باشد. معمولا برای شناخت این توانایی ها از انواع تست هوش کودکان و یا به صورت تجربی از داده های دریافتی کلاس های آموزشی کودکان که قبلا برگزار شده است استفاده می شود.

اما در پاسخ به این پرسش که کلاس چرتکه برای چه سنی مناسب است باید دید که آیا فواید آموزش چرتکه را نیز خواهد داشت یا خیر!اما به صورت معمول می توان سن بین ۵ تا ۷ سال را دوره مناسبی برای شروع دانست. همچنان نیز باید به این موضوع اشره نمود که شناخت توانایی ها و استعداد های کودک برای شروع زمان آموزش مهم خواهد بود.

آموزش چرتکه به کودکان تا چه حد می تواند سرعت محاسبات ذهنی را تسریع کند؟

با فعال کردن هر دو نیمکره مغز تمام دانش اموزان می توانند سرعت محاسبات را که قبلا توسط نوابغ ریاضی قابل دستیابی بود را بدست آورند. تقویت توانایی ذهنی و بهره گیری از قدرت بی انتهای مغزی. اما آیا فواید آموزش چرتکه به کودکان تنها محدود به محاسبات می شود ؟ آیا کودکان علاوه بر افزایش سرعت محاسباتی که محصول استفاده از چرتکه سوروبان است ، تاثیر مثبت دیگری را خواهند داشت ؟

کلاس چرتکه چند ترم است؟

کلاس چرتکه دانامس از ۱۲ ترم آموزشی تشکیل شده است. فراگیران از مفاهیم پایه و آشنایی با چرتکه سوروبان تا مباحث پیچیده جذر و اعشار را در این ۱۲ ترم آموزش می بینند. لازمه یادگیری دقیق و اصولی در نوآموزان دقت در ترتیب ارائه مباحث است. به همین سبب می بایست یادگیری به صورت پله پله از مقدماتی تا پیشرفته انجام شود. در ۱۲ ترم دانامس این موضوع به خوبی لحاظ شده است. هر نوآموز می تواند به سادگی بر اساس این مسیر آموزشی ، مهارت های ذهنی و هوش منطقی خود را افزایش دهد. کلاس چرتکه در اجرای رایج شامل دوستان کوچک ، دوستان بزرگ ، دوستان میکس ، ضرب ، تقسیم و جذر و اعشار است. در واقع فراگیران این سرفصل ها را طی ۱۲ ترم آموزش دیده و در توانایی محاسبات ذهنی چهار عمل اصلی به همراه جذر و توان مسلط می شوند.

[wp-review id=”1593″]

سایر فواید محاسبات ذهنی و چرتکه:

– اعتماد به نفس کودکان در محاسبات افزایش می دهد.
– محاسبات ذهنی را که یک منبع بی نهایت است را افزایش می دهد.
– حس موفقیت را در کودکان و دانش آموزان تقویت می کند
– باعث توسعه بسیار خوب سمت راست مغز می شود.
– به توانایی ذهنی بیشتر منجر می شود
– تفکر بصری را بهبود و تقویت می نماید.
– باعث افزایش توانایی حل مسائل می شود.
– ظرفیت حافظه را بهبود می بخشد.
– تمرکز و استقامت روانی را بهبود می بخشد.

در صورتی که می خواهید از مزایای مفید این رشته جذاب بهره مند شوید می توانید از خدمات مجموعه آموزشی پژوهشی داناکو در این زمینه استفاده کنید . دانامس محصولات محاسبات ذهنی با استفاده از چرتکه داناکو بوده که در دسته های متنوع به طیف وسیعی ارائه می گردد. شما می توانید علاوه بر ارتباط با کارشناسان ما و کسب اطلاعات جامع تر در این زمینه از طریق لینک های زیر با توجه به درخواست خود اقدام نمایید.

4.7/5 - (3 امتیاز)
واحد روابط عمومی

مدیر روابط عمومی

کارشناس روابط عمومی//

نظرات (2)
حسین
11 مهر 1402

سلام آموزش برای برزگسالان هم دارید؟

پاسخ
واحد روابط عمومی
مدیر روابط عمومی
17 مهر 1402

با سلام
برای بزرگسالان دوره های مربیگری برگزار می شود

پاسخ

ارسال دیدگاه

طراحی و پشتیبانی توسط پارسیاایده

chat