فواید نقاشی برای کودکان
15 شهریور

فواید نقاشی برای کودکان

نقاشی فرآیندی است که همه کودکان به طور طبیعی درگیر آن هستند، درست از زمانی که برای اولین بار متوجه می شوند، می توانند مداد رنگی را در دست بگیرند.به طور کلی، پیشرفت کودک شما ، ارتباط قوی رشد کودک و نقاشی را نشان می دهد. توجه به فواید نقاشی برای کودکان یک راه ایده آل برای توسعه مهارت های حرکتی و ذهنی است. همچنین رشد اکتشافی، روانی و عاطفی آنها را تقویت می کند.

برخلاف بزرگسالان، کودکان نگران این نیستند که دیگران چه فکر می کنند . آنها نسبت به نقاشی های خود تعصبی ندارند و هیچ مانع عاطفی یا ذهنی در هنگام کشیدن نقاشی ندارند. یک کودک می تواند با چند مداد رنگی و کاغذ جادو بسازد. گاهی اوقات فقط خط خطی می کنند. مواقع دیگر، وقتی آثار هنری قابل توجه آنها را می بینید، متوجه می شوید که چقدر استعداد نقاشی در کودکان مهم می باشد.

در این مقاله به فواید شگفت انگیز نقاشی برای کودکان نگاهی خواهیم انداخت. پس تا پایان همراه ما باشید.

از جمله فواید نقاشی برای کودکان افزایش مهارت های حرکتی است

کودکان در حین نقاشی، ماهیچه های کوچک دست و انگشتان خود را تقویت می کنند. علاوه بر این، آنها عضلات بزرگ بازوها و شانه های خود را نیز تمرین می دهند. این مهارت های حرکتی برای یادگیری بعدی نوشتن ضروری است. کودکان علاوه بر توانایی های هوشی به توانایی های حرکتی درست نیز خصوصا در سنین کودکی جهت بروز خلاقیت های خود نیاز دارند از این رو با توجه به فواید نقاشی برای کودکان و تاثیر آن ، می توان جهت افزایش مهرت های حرکتی از آن بهره برد.

خلاقیت یکی از اهداف مهم در نقاشی کودکان

با ابزارهای مختلف طراحی و نقاشی روی کاغذها یا سطوح دیگر، کودکان پیش دبستانی می توانند در نتیجه تلاش خود، فرآیند هنر را بدون نگرانی در مورد یک محصول خاص به طور خلاقانه کشف کنند. آن چیزی که از ذهن روی کاغذ پیاده می شود فاکتور مهمی است که از آن می توان هوش را سنجید و حتی پرورش خلاقیت کودکان را نیز اولویت داد.

این مطلب را نیز از دست ندهید!  تست هوش های چندگانه گاردنر برای کودکان

رشد شناختی را ارتقاء می دهد

در اوایل دوران کودکی، مغز کودکان به سرعت در حال تشکیل اتصالات عصبی است. هنگام طراحی و نقاشی، از بسیاری از حواس خود استفاده می کنند، که به  مغز برای تفکر عمیق، مانند تشخیص الگو، نمادگرایی، و بازنمایی ذهنی کمک می کند.

نقاشی های کودکان سرنخ هایی هستند که سطح رشد فکری آنها را به ما نشان می دهند.

مهارت های برنامه ریزی در نقاشی کودکان

هنگامی که از مرحله خط خطی گذشتند، بچه ها شروع به برنامه ریزی می کنند که قصد دارند چه چیزی را روی کاغذ بکشند، هر شکل  باید در کجا قرار گیرد و چگونه برای شی بعدی که انتظار کشیدن آن را دارند، جا بگذارند. برنامه‌ریزی همچنین به مهارت‌های مختلف زندگی مربوط می‌شود که کودکان هنگام تکامل و بلوغ به آن‌ها نیاز دارند.

هماهنگی چشم و دست

نقاشی به کودک شما در استفاده از چشم ها برای هدایت دقیق حرکات دست ها، کمک می کند. این هماهنگی چشم و دست در ورزش، دست خط، خواندن و سایر مهارت های زندگی مانند بستن دکمه ها و بستن کفش مفید است.

ادراک بصری را می توان توسط نقاشی کودکان افزایش داد

ادراک بصری شامل تطبیق اشیاء مشابه، به خاطر سپردن چیزهای بصری، توجه به یکسان بودن اشیا حتی اگر اندازه یا رنگ آنها متفاوت باشد، و یافتن اشیاء پنهان در تصاویر، نقاشی در تمام این جنبه ها تمرین می کند و به کودکان در کپی کردن اشکال، دست خط و سازماندهی مسائل ریاضی کمک می کند. این موضوع از فواید اوریگامی نیز می باشد.

نقاشی دامنه توجه را تقویت می کند

بچه ها وقتی به فعالیتی علاقه مند هستند، می توانند توجه دقیق تری داشته باشند و برای مدت طولانی تری توجه کنند.

آزادسازی و ابراز عاطفی سالم

عمل نقاشی برای کودکان می تواند به طرق مختلف به عواطف و حالات آنها کمک کند.

آنها ممکن است سناریویی از یک مشکل در زندگی خود ترسیم کنند، مثلاً بزرگسالان در زندگی خود بحث می کنند. یا ممکن است فقط صفحه را با یک ابر رعد و برق  تاریک پر کنند.

این مطلب را نیز از دست ندهید!  لیوان چینی چیست؟
زبان و بیان درست از اتفاقات

این می تواند به آنها کمک کند تا احساسات خود را در مورد آنچه در زندگی آنها اتفاق افتاده است بیان کنند. آنها اغلب با بزرگسالان یا همسالان خود در مورد آنچه که قصد کشیدن آن را دارند صحبت می کنند، هنگام طراحی کلمات ، در ذهن خود فکر می کنند و پس از تکمیل آنها ، در مورد تصاویر صحبت می کنند.

همچنین ، ایده خوبی است که از کودک خود در مورد عکسش بپرسید و به اشیایی که به شما اشاره می شود برچسب بزنید.

قوه تخیل را افزایش می دهد

بدون محدودیت، بچه ها در هنگام نقاشی به تخیلات زنده خود دسترسی پیدا می کنند. با آنها در مورد تصاویرشان صحبت کنید، و آنها اغلب می خواهند “داستان” پشت نقاشی را به شما بگویند

قدرت حل مسئله از فواید نقاشی کودکان

از طریق نقاشی، کودکان می توانند مشکلات عاطفی زندگی روزمره را حل کنند و همچنین نحوه دستکاری اشیاء روی صفحه را تمرین کنند. احساس کنترل بیشتر بر مسائل عاطفی ،  یک مزیت مهم در تمام مراحل بوده که از فواید نقاشی کودکان است.

مهارت های پیش از نوشتن

استفاده از ابزار برای ترسیم ، طیف گسترده‌ای از تجربیات را برای تقویت مهارت‌هایی ارائه می‌دهد که قبل از اینکه کودکان خردسال بتوانند نوشتن را بیاموزند، مهم هستند:

قدرت انگشت، دست، بازو و شانه

تسلط دست

گرفتن مداد

تفسیر و معنا بخشیدن به تصاویر

دستکاری اشیا

هماهنگی چشم و دست

استفاده از هر دو دست با هم

مهارت های پیش از ریاضی

نقاشی می تواند با ایجاد مفاهیمی مانند تناسب و تقارن ، همراه با تأثیرگذاری بر مهارت های شناختی عمومی،  پایه ای برای مهارت های ریاضی ارائه دهد.

به عنوان مثال، ترسیم فیگورهای انسان باعث می شود کودکان بر تعداد ویژگی های بدن و دقیقاً نحوه سازماندهی آنها تمرکز کنند.

حافظه

وقتی بچه ها نقاشی می کشند، خاطراتشان را به چند روش مختلف تمرین می دهند.

به عنوان مثال، ترسیم چیز جدیدی که در اتاق مشاهده می‌کنند، در واقع می‌تواند به آنها کمک کند تا آن و هر مکالمه‌ای را که در اطراف آن شی رخ داده است، به خاطر بسپارند.

به این مطلب امتیاز دهید
واحد روابط عمومی

مدیر روابط عمومی

کارشناس روابط عمومی//

ارسال دیدگاه

طراحی و پشتیبانی توسط پارسیاایده