آموزش باز در خانه کودکان
01 بهمن

انواع بازی های خلاقانه و سرگرم کننده برای کودکان

کودکان سرشار از انرژی هستند. آگاهی از مجموعه بازی خلاق کودک سبب کمک و همراهی به رشد آنها می شود. بازی‌های سرپوشیده برای بچه‌ها وقتی باران یا برف می‌بارد و مدرسه وجود ندارد مفید است. بازی های خلاقانه برای کودکان در خانه همچنین به این معناست که زمان بیشتری برای نگه داشتن آنها در خانه وجود خواهد داشت. در حالی که برخی از والدین از چنین روزهایی وحشت دارند، برخی دیگر آنها را فرصتی برای گذراندن زمان معنادار با فرزندان خود می دانند. از این رو دانستن روش هایی که بتوان از طریق آن کودکان را در منزل سرگرم کرد مهم است. داشتن مجموعه ای از بازی در خانه برای کودکان موضوع مهمی است. بازی هایی که به سادگی در خانه قابل انجام باشد و نیز کودکان هم از آن لذت ببرند.

در این بخش قصد داریم بهترین بازی های خلاقانه برای کودکان در خانه را معرفی کنیم. ما دقیقاً همان چیزی را داریم که شما به دنبال آن هستید، یعنی فهرستی از بازی‌های لذت‌بخش برای بچه‌ها و چند فعالیت مرتبط با والدین و فرزندان معرفی می کنیم.

در این مقاله می خوانید

اهمیت توجه به آموزش بازی در خانه

بازی های داخلی فقط شامل بازی های رومیزی نیستند. آنها همچنین نباید کسل کننده و خسته کننده باشند! در اینجا، ما آموزش بازی در خانه و فعالیت هایی را که برای کودکان در تمام سنین سرگرم کننده و جذاب هستند، فهرست کرده ایم.

آموزش بازی گوش دادن : بازی مناسب برای تقویت حافظه شنیداری کودکان در خانه

حدس زدن با استفاده از گوش دادن یک ‌بازی ساده در خانه است که هم آموزشی و هم سرگرم کننده خواهد بود. تمرکز روی شنوایی در آن اهمیت بالایی دارد. این بازی با وادار کردن کودک به تمرکز، توانایی های گوش دادن و حافظه شنیداری در کودکان را افزایش می هد.

برای انجام بازی گوش دادن به چه چیزی نیاز داریم؟

بسیاری از آیتم های متفرقه که صدایی متمایز دارند را می توانیم استفاده کنیم. در واقع این موضوع می تواند اشیای موجود، وسایل و یا هرچیزی که صدای مختص به خود را دارد شامل شود.

چگونه بازی گوش دادن را می توان انجام داد؟

وسایلی مانند شانه، ظروف، ریموت، کتاب، خودکار، بطری، اسباب بازی، ساعت و غیره را جمع آوری کنید که صداهای منحصر به فردی دارند. والدین و مربیان که در انجام این بازی در خانه برای کودک مشارکت دارند می بایست نکات لازم را رعایت کنند. از به کاربردن وسایل یا وسایلی که جنبه خشونت زا دارند نیز پرهیز کنید. چرا که هم بدآموزش داشته و هم با روحیات لطیف کودکان در تضاد است.

  • در مرحله اول وسایل را روی میز قرار دهید و از کودک بخواهید آنها را به ذهن خود بسپارد.
  • در مرحله بعد وسایل را بردارید و از کودک بخواهید چشمانش را ببندد.
  • حال یکی از وسایل را انتخاب کنید و با آن صدا در بیاورید. در این بازی خلاقانه در خانه اگر کودک آن را درست حدس بزند، یک امتیاز می گیرد. طبیعی است امتیاز بالا برابر با حدس بیشتر است.

آموزش بازی سکه زدن در خانه مناسب برای کودکان

زدن سکه یک بازی جالب برای کودکان در خانه است. این بازی سبب تقویت هماهنگی دست و چشم کودک می شود. سکه زدن یک دورهمی خانوادگی جذاب در مواقعی که قصد یک بازی خلاقانه در خانه بخواهیم نیز می تواند باشد.

برای بازی سکه زدن شما به چه چیزهایی نیاز داریم؟
  • سکه های کوچک
  • لیوان نوشیدنی پلاستیکی یا کاغذی (سایز بزرگ)
چگونه بازی سکه زدن را در خانه انجام دهیم ؟
  • در این بازی به هر کودک پنج سکه می رسد. یک فنجان نیز روی میز یا صندلی جلوی آنها قرار می گیرد.
  • از کودک بخواهید چند قدم از فنجان دور شود. بزرگسالان می توانند پنج قدم دورتر از کودکان حرکت کرده تا سکه ها را پرتاب کنند.
  • کودک باید سکه ها را یکی یکی در فنجان پرتاب کند.
  • کودکی که بیشتر سکه‌ها را در پنج فرصت وارد فنجان کند برنده است. در صورتی که سکه ها برای این بازی سنگین باشد از ظرف فلزی یل پلاستیکی می توانید استفاده کنید.

بازی پرتاب جوراب یک بازی آپارتمانی مناسب برای کودکان و نوجوانان

این بازی خلاقانه در خانه و یا آپارتمان قابل اجراست. خانه های امروزی به دلیل نوع آپارتمانی آن محدودیت هایی را برای بازی کودکان در خانه ایجاد می کند. در اینجا به جای توپ از جوراب و به جای سبد از مانع لباس استفاده می کنید. خود جوراب سبب می شود تا صدای کمتری ایجاد کرده و در برخورد احتمالی با اشیا خسارت کمتری وارد کند. آموزش بازی های آپارتمانی هم سبب می شود تا خلاء سرگرمی در این امان رفع شود و هم پرورش خلاقیت کودکان را امکان پذیر کند.

بازی در خانه سادهبرای بازی آپارتمانی پرتاب جوراب به چه چیزی نیاز داریم؟
  • تعدادی جوراب در صورت امکان با رنگ بندی متنوع
  • یک سطل پلاستیکی یا شئ ای شبیه به آن
  • فضایی برای انجام بازی
چگونه می توان بازی جوراب بازی را در خانه یا آپارتمان انجام داد؟
  • جوراب ها را به صورت توپ های  متنوع شبیه یک توپ ببندید
  • سبد مشخص شده را دورتر از جایی که ایستاده اید قرار دهید.
  • به نوبت جوراب ها را داخل سبد بیندازید.
  • هر بار که جوراب را داخل سبد می کنید یک قدم به عقب حرکت کنید.
  • می توانید با انتخاب یک سبد یا سطل با دهانه کوچکتر، این کار را برای بچه های بزرگتر کمی سخت کنید.

 آموزش بازی حباب قدیمی و رنگی در خانه

حباب های صابون در داخل خانه می توانند دردناک باشند، زیرا می توانند به فرش، مبلمان و وسایل الکترونیکی آسیب برسانند. بنابراین به جای ساختن حباب ها، روی ساختن فقط یک حباب در مکانی امن در داخل خانه تمرکز می کنیم. این حباب در مقیاس بزرگتری از بازی حباب قدیمی ساخته می شود. انجام بازی در خانه با وسایل ساده نیز یکی از راهکارهای مناسب برای سرگرم کردن کودکان است.

برای حباب بازی در خانه به چه چیزهایی نیاز داریم؟
  • صابون ظرفشویی
  • آب
  • نی آشامیدنی
چگونه می توان بازی حباب خلاقانه برای کودکان در خانه را انجام داد ؟
  • یک یا دو قطره صابون یا مایع ظرفشویی را در بشقاب بریزید.
  • کمی آب اضافه کنید و آن را به آرامی مخلوط کنید تا حباب های کوچک یا کف شروع به تشکیل شدن کنند.
  • از بچه ها بخواهید که نی را در کف فرو ببرند و به آرامی و آهسته باد کنند.
  • خواهید دید که یک حباب بزرگ روی بشقاب شروع به تشکیل شدن می کند.

بازی پیروی از رئیس

وقتی کاری را به یک بازی تبدیل می‌کنید، آسان تر است. مانند این بازی، فرزندان را در یک فعالیت جذاب تشویق به انجام کارهای مفید و خلاقانه کنید.

برای انجام بازی پیروی از رئیس به چه چیزهایی نیاز داریم؟

فضایی برای بازی و لیستی از فعالیت هایی که باید انجام دهید.

چگونه می توان بازی پیروی از رئیس را انجام داد؟
  • موضوعی را برای بازی انتخاب کنید – فعالیت بدنی، عبارات یا حرکات. می توانید انجام کارهایی که در حالت عادی کودک آنها را انجام نمی دهد انتخاب کنید. مثل مسواک زدن، انجام تکالیف، یک ورزش مفید و یا هر چیز دیگری که جنبه های آموزشی ارد.
  • خود را به عنوان رئیس تعیین کنید یا به نوبت انجام دهید تا همه حداقل یک بار رئیس شوند.
  • هر بازیکن باید کاری را انجام دهد که رئیس انجام می دهد – پریدن، پا زدن، کف زدن، چهره سازی و غیره.
  • این یکی را امتحان کنید، و مطمئنا که اتاقی پر از بچه های خنده دار خواهید داشت.
  • این یک بازی عالی برای ترغیب بچه ها به تمرین در یک روز کسل کننده است.

بازی پازل یک بازی فکری مناسب در خانه برای کودکان

وقتی نمی توانید بیرون بروید، کودکان در منزل نیاز به سرگرمی دارند. پازل بازی خلاقانه و فکری جذابی است که در خانه نیز می توان انجام داد. اگر به دنبال بازی فکری در خانه برای کودکان هستید پازل یک انتخاب عالی برای شماست.

برای بازی پازل به چه چیزهایی نیاز داریم؟

فقط یک یا پند عدد پازل

انواع پازل هایی که می توانی استفاده کنیم:
  • پازل های تصویری، اما این ها شما را برای مدت طولانی مشغول نمی کنند مگر اینکه بیش از ۲۵ قطعه در آن وجود داشته باشد.
  • کتاب پازل تصویری می تواند ایده خوبی باشد، با توجه به اینکه می توانید روی پازل ها یکی پس از دیگری کار کنید تا کودک را  در خانه مشفول یک بازی فکری کنید.
  • اگر می خواهید دایره لغات فرزندتان را بهبود ببخشید، پازل های کلمات نیز گزینه بسیار خوبی هستند.
  • اسباب بازی های شامل پازل های سه بعدی که برای کودکان کوچکتر مناسب است.

فعالیت های سرگرم کننده در داخل خانه برای کودکان

همیشه لازم نیست برای تفریح ​​در خانه یک بازی انجام دهید. شما هم می توانید کارهایی را “انجام دهید” و با بچه ها سرگرم شوید. در اینجا چند فعالیت آورده شده است که به شما معرفی می کنیم.

 در یک بازی خلاقانه برای خانه یک قلعه بسازید.

برای ساختن یک قلعه در داخل خانه به هیچ سنگ یا سیمانی نیاز نخواهید داشت. چند چیز از وسایل غیر شکستنی و غیر شخصی خانه را گرد هم آورده شبیه یک قلعه کنید، حال همه چیز آماده است. آنچه شما نیاز دارید بستگی به نوع قلعه ای دارد که می خواهید بسازید: بالش، پتو، چوب، جعبه مقوایی و مبلمان مانند صندلی یا میز.

اگر جعبه‌هایی با اندازه مناسب داشته باشید، شاید بتوان قلعه‌های مقوایی را آسان‌تر ساخت. چند جعبه بزرگ جمع کنید و با نوار چسب به هم وصل کنید. آن را هر طور که می خواهید بسازید، اما به گونه ای که کودک شما بتواند راحت در آن بنشیند یا بخوابد. سعی کنید همه چیز ایمن بوده و بزرگ ترها در تمام مراحل کودکان را تنها نگذارند. بالش‌ها شاید محبوب‌تردر میان کودکان باشند، زیرا ساختن آن‌ها همراه با نرمی و سرگرم‌کننده است. با این حال، برای این کار به انواع مختلفی از بالش ها نیاز خواهید داشت. همچنین می‌توانید از پشتی و حوله و برخی مبلمان محکم برای ساخت قلعه استفاده کنید.

قلعه پتو و مبلمان چیزی است که می توانید در مدت زمان کوتاهی ایجاد کنید. فقط یک میز را خالی کنید و آن را با یک پتو یا ملحفه بزرگ کاملاً بپوشانید. پتو را در جلو تا کنید تا دهانه یا ورودی قلعه را نشان دهد. همچنین می توانید یک قلعه ترکیبی با بالش، پتو و جعبه های مقوایی درست کنید

دومینو گزینه جذاب برای کودکان

چیدن دومینوها و سپس تماشای سقوط یکی یکی ، جالب و بسیار سرگرم کننده است! و این دقیقاً همان کاری است که باید برای فراهم کردن شرایط بازی در خانه برای کودک انجام دهید. بازی دومینو جنبه های پرورش خلاقیت را نیز دارد. این موضوع سبب سرگرم شدن کودک در یک بازی خلاقانه می شود.

برای انجام این بازی به مهره ها و یا یک پک دومینو کودکان که مهره های پلاستیکی یا چوبی در اندازه های استاندارد دارد نیاز داریم. دومینوها را در هر طرحی که دوست دارید روی هم بچینید. از فرزندتان بخواهید در طراحی و چیدمان به شما کمک کند. بسته به تعداد دومینوهای مجموعه، ممکن است چند ساعت یا بیشتر طول بکشد. وقتی آماده شد، می‌توانید از فرزندتان بخواهید تعادل اولین دومینو را بر هم زند و از ریختن دومینو هم فیلم بگیرید. الگوهای مختلف بیایید و آنها را زمان بندی کنید تا ببینید کدامیک طولانی ترین زمان را برای سقوط می کشد.

داستان سرایی و تقویت خلاقیت کودکان در خانه

یکی دیگر از راه‌های تقویت توانایی‌های خلاقانه فرزندتان این است که او را تشویق کنید برای شما داستانی تعریف کند. چند ایده برای داستان سرایی نیز می توانید به آنها بدهید. اگر بچه‌های بزرگ‌تری دارید، موضوعی را که انتخاب می کنید و از آن‌ها بخواهید داستانی را برایتان تعریف کنند. با بچه های کوچکتر، داستانی را شروع کنید و از آنها بخواهید که آن را از آنها با تخیل خود ادامه دهند. این کار به آن‌ها زمینه و ایده‌هایی برای طرح داستان می‌دهد.

داستان های کودک شما ممکن است همیشه منطقی نباشد. اما آنها را متوقف یا اصلاح نکنید. بگذارید داستان را آن طور که می خواهند ببافند. به هر حال، این داستان تخیلی است و نیازی به واقعیت ندارد. ضمن اینکه اسباب و زمینه انجام یک فعالیت سرگرم کننده مانند بازی در خانه را فراهم می کند. گاهی اوقات، داستان های کودکان می تواند چیزهایی باشد که واقعاً برای آنها اتفاق افتاده است. در صورت لزوم با آنها صحبت کنید تا متوجه شوید که این فقط تخیل است یا واقعیت.

کتاب خواندن : یادگیری همراه با انجام یک کار ارزشمند

هیچ چیز به اندازه لذت خواندن یک کتاب خوب در یک روز بارانی یا برفی نیست. اگر با این احساس آشنا هستید، چرا اجازه ندهید کودک نیز آن را تجربه کند. شما می توانید هر کدام یک کتاب انتخاب کنید و زمانی را برای مطالعه در طول روز تعیین کنید. شما می توانید کتاب خود را بخوانید و کودک در سکوت کتاب خود را می خواند. وقتی در استراحت هستید، بچه ها را تشویق کنید تا در مورد کتاب یا داستان و احساسی که در آنها ایجاد می کند صحبت کنند. اگر بچه‌های شما خیلی کوچک هستند که نمی‌توانند خودشان بخوانند، می‌توانید داستان‌های مورد علاقه‌شان را از یک کتاب روایت کنید یا بخوانید.

داشتن چند کتابی که فرزند شما قبلاً نخوانده باشد کمک می کند. به این ترتیب، مدت زمان بیشتری توجه کودک را به خود جلب خواهید کرد. والدین اغلب به دنبال بازی‌های جالب در داخل خانه برای بچه‌ها هستند. اگر در سفر هستید یا فقط می خواهید فرزندان خود را از وسایلشان دور نگه دارید، این بازی ها مفید خواهند بود.  اگر بیش از یک فرزند دارید یا دارای فرزندانی از گروه های سنی مختلف هستید، می توانید بازی ها را تغییر دهید. برای حفظ این خاطرات، عکس‌ و فیلم هم می توانید بگیرید.

به این مطلب امتیاز دهید
این مطلب را نیز از دست ندهید!  مهندسی خلاقیت چیست
واحد روابط عمومی

مدیر روابط عمومی

کارشناس روابط عمومی//

ارسال دیدگاه

طراحی و پشتیبانی توسط پارسیاایده