فواید آموزش بازی دومینو برای کودکان
06 شهریور

فواید آموزش بازی دومینو برای کودکان و تاثیر آن بر هوش و خلاقیت

فواید آموزش بازی دومینو سبب شده تا در برنامه های آموزشی کودکان قرار گیرد. کار روی هماهنگی دست و چشم، یادگیری شمارش، توسعه مهارت های خلاقیت از فواید آن است. در ادامه به مهترین مزایای آموزش دومینو می پردازیم. مزایای یک آموزش جذاب که می تواند برای والدین و یا مراکز آموزشی مرتبط با کودکان جذاب باشد.

چرا یادگیری بازی دومینو مفید است؟

دومینو خانواده ای از بازی های مبتنی بر کاشی ( tile-based games ) بوده که شامل اشکال هندسی مستطیل شکل می باشد. جنس قطعات استفاده شده  در پک های دومینو معمولا از پلاستیک و یا چوب بوده و اشکال پلاستیکی آن دارای تنوع رنگی مختلفی است. این بازی علاوه بر مهره ها در بسته های آموزشی، دارای ابزارهایی مانند خط و پل نیز بوده که به چیدمان دقیق مهره ها کمک زیادی می کند. اما در این مقاله قصد داریم ” فواید آموزش بازی دومینو برای کودکان ” را شرح دهیم هرچند که این بازی توسط هر شخص و هر رده سنی امکان اجرا را داراست.

در بازی دومینو معمولا قطعات به صورت زنجیر وار بر اساس نقشه ای مشخص چیده می شوند. در نهایت به یک طرح کلی که ممکن است از قبل روی آن فکر شده باشد دست پیدا می کنیم. با بر هم زدن تعادل یک دومینو، و برخورد آن با دومینو دیگر باعث می شود دومینوهای دیگر که به صورت زنجیر وارد در کنار هم قرار گرفته اند پس از برخورد متوالی با یکدیگر فرو بریزند.

این مطلب را نیز از دست ندهید!  لیوان چینی چیست؟

 

آموزش بازی دومینو

 

فواید و اهمیت آموزش بازی دومینو برای کودکان

همانطور که گفته شد دومینو می تواند در هر رده سنی اجرا شود ، اصول پیچیده ای نداشته و به راحتی قابل بازی است . اما در اینجا نکته حائز اهمیت و فواید آموزش دومینو برای کودکان و نیز تاثیرات آن در رشد و نبوغ فکری است که این عمل در دوران کودکی و نوجوانی می تواند بهترین خروجی را داشته باشد.از جمله فواید آموزش بازی دومینو برای کودکان می توان به تقویت هوش و افزایش توانایی آنها در هوش و تمرکز اشاره کرد.باز یدومینو مانند هر بازی دیگری دارای فواید آموزشی است که در در زیر به برخی از این موارد می پردازیم

  

  1. ارتباطات اجتماعی : هنگامی که کودکان و یا دانش آموزان بازی دومینو را انجام می دهند نیاز دارند تا با یکدیگر مشارکت داشته باشند ، قوانین باز را مورد بحث و توافق قرار داده و با سایر کودکان و دانش آموزان تعامل داشته باشند. این مشارکت و تعامل باعث افزایش توانایی ایجاد ارتباطات اجتماعی و تعامل در کودکان شده و به آنها یاد خواهد داد که چگونه می توانند با دیگران تعامل و همکاری داشته باشند.
  2. افزایش توانایی گفتاری و گوش دادن : هنگامی که کودکان بازی دومینو را انجام می دهند به دلیل تعامل و فعالیت مشارکتی آنها توانایی گفتاری و گوش دادن آنها تقویت می شود . همچنین نوع فکری بازی نیز باعث افزایش قدرت تفکر و سعی آنها در بهبود و ارتقا فکری می گردد.
  3. باعث توسعه مهارت های فکری میشود : برای برنده شدن در بازی دومینو ، بازیکن می بایست از طریق محاسبه ، اتخاذ استراتژی درست و به کارگیری هوش یک قدم از حریف خود جلوتر باشد. این امر باعث بهبود مهارت های فکری و محاسباتی کودک می شود.
  4. تاثیرات مثبت در روابط خانوادگی و گروههای اجتماعی: از جمله فواید آموزش دمینو به کودکان تاثیرات مثبت اجتماعی آن است. بازی دومینو باعث گرم شدن و بهبود رابوط فی ما بین خصوصا در خانواده ها و دوستان می شود به کودک می آموزمد که چگونه با شکست کنار بیاید و یا از حس برنده شدن لذت ببرد.
  5. کاهش استرس: خیلی از بازی های سرگرم کننده صرفا برای کسب مقام قهرمانی و یا بدست آورن منافع مالی نیست. بازی دومینو از دسته موارد سرگرمی است که استرس را کاهش می هد و به بهبود سلامت روانی کودکان و حتی بزرگسالان کمک می نماید.
این مطلب را نیز از دست ندهید!  کلاس چرتکه رباتیک و زبان انگلیسی کودکان در تبریز

تاثیر بازی دومینو بر هوش و خلاقیت کودکان

قبلا در مقاله ای از اهمیت یادگیری در سنین کودکی و تاثیر آن در رشد و بلوغ فکری و ذهنی کودکان گفته بودیم. آموزش دومینو برای کودکان به دلیل انواع جهات آموزشی و فکری خود دارای تاثیرات مفیدی در هوش و استعداد کودکان است. در این بازی انتخاب یک استراتژی مشخص و اجای نقشه ساخت دومینو نیاز به انتخاب های فکری ای بوده که خود به تقویت خلاقیت در کودکان کمک می کند.

نتیجه گیری از فواید آموزش بازی دومینو برای کودکان

دومینو یک بازی سرگزم کننده است که می تواند در گروههای اجتماعی مدارس ، پیش دبستانی ها و حتی جمع های خانوادگی به عنوان یک ابزار سرگرمی و پرورش خاقیت مورد استفاده قرار گیرد. این بازی دوره سنی خاصی را شامل نمی شود اما بهره گیری از آن در دوران کودکی می تواند نتایج آموزشی بسیار مثبتی برای کودک به همراه داشته باشد.

به این مطلب امتیاز دهید
واحد روابط عمومی

مدیر روابط عمومی

کارشناس روابط عمومی//

نظرات (47)
مدیر روابط عمومی
6 شهریور 1397

امتیاز بینندگان:۵ ستاره

پاسخ
رضا مسگر
رضا مسگر
6 شهریور 1397

بسیار عالی

پاسخ
واحد روابط عمومی
محمد احسانی
13 شهریور 1397

سپاسگذارم

پاسخ
ناشناس
17 شهریور 1397

امتیاز بینندگان:۱ ستاره

پاسخ
ناشناس
20 شهریور 1397

امتیاز بینندگان:۵ ستاره

پاسخ
ناشناس
29 آبان 1397

امتیاز بینندگان:۵ ستاره

پاسخ
سیده مریم درخورد
سیده مریم درخورد
2 اسفند 1397

عالی بود

پاسخ
ناشناس
24 خرداد 1398

امتیاز بینندگان:۲ ستاره

پاسخ
واحد روابط عمومی
مدیر روابط عمومی
20 مهر 1398

ممنون از شما

پاسخ
ناشناس
14 آذر 1398

امتیاز بینندگان:۱ ستاره

پاسخ
ناشناس
22 آذر 1398

امتیاز بینندگان:۵ ستاره

پاسخ

ارسال دیدگاه

طراحی و پشتیبانی توسط پارسیاایده