24 آذر

یادگیری در سنین کودکی چه اهمیتی دارد؟

کودکی بهترین زمان برای یادگیری!

آیا زمان خاصی وجود دارد که مغز کودکان ما برای یادگیری مهارت هایی از قبیل خواندن,نوشتن و بازی کردن مناسب و آماده یادگیری باشد؟ آیا هرچه زمان یادگیری در سنین پایین تر باشد بهتر است؟

این ها سوالاتی است که دریافت پاسخ برای آن می تواند نقش بسیار مهمی را در رشد کودک ما ایفا کند. اغلب ما تصور دقیقی از شرایط دوره های مختلفی که در آن زندگی می کنیم نداریم ، دوره های مختلف زندگی ما هر یک دارای خصوصیاتی است که توجه به آنها لازمه رشد و پیشرفت هر انسانی است!

اما آن چه می خواهیم در اینجا درباره آن صحبت کنیم ” یادگیری در سنین کودکی ” است . رده سنی بسیار مهمی که رشد مغزی در ان با سرعت بیشتری نسبت به سایر سالیان عمر ما انجام می پذیرد.

یادگیری در سنین کودکی

همه ما می خواهیم فرزندانمان بهترین زمان برای شروع زندگی را داشته باشند ولی اینکه چه زمانی مناسب یادگیری زبان خارجه باشد و یا چه زمانی مناسب یادگیری فوتبال باشد موضوع مهمی است که رشد مغزی فرزند ما را تحت تاثیر قرار میدهد.مغز کودکان ما همزمان با رشد سنی خود بر اساس تجربیاتی که از پیرامون خود کسب می کند شکل پیدا میکند.ساختار مغزی آنها در این دوره اشتیاق بسیاری در یادگیری داشته و نسبت به مسائل گوناگون کنجکاوری نشان می دهد.

این مطلب را نیز از دست ندهید!  آشنایی با بازی سودوکو

شما هم قطعا این را مشاهده کرده اید که بسیاری از کودکان سوالات مختلفی در رابطه با مسائل گوناگون از ما می پرسند. دلیل آن می تواند همین شوق مغزی آنها برای یادگیری باشد.

تصویر مغز مانند یک خانه است,دانشگاه هاروارد می گوید ترکیب زمانبندی و کیفیت تجریبات کسب شده باعث فرم دهی اصلی به مغز می شود.به عبارتی دیگر ژنتیک پلن اصلی بوده,شرایط محیطی سالم مصالح ساختمانی بوده و تجربیات آنها کار ساخت را انجام می دهد.

محققان به این مقطع از مرحله رشد ‘SENSITIVE PERIOD’ و یا دوره حساس می گویند

در این دوره، مدارهای عصبی کودک شما مخصوصا برای یادگیری از طریق تجربیات جدید باز است.پس از اینکه این دوره از یادگیری به پایان رسید – هرچند که همچنان یادگیری در دوره های بعد وجود دارد و مغز می تواند مهارت های جدید را یاد بگیرد، اما یادگیری سخت تر شده و نتایج یادگیری به خوبی این دوره نخواهد بود.

بنابراین یادگیری بسیاری از مهارت ها و شکل گیری مغز در بهترین زمان خود در این دوره اتفاق می افتد. اما در این زمان باید چه فاکتورهایی را برای یادگیری کودکان در نظر گرفت و انتقال این دانش و اطلاعات به چه میزانی باشد باشد؟

انتخاب یک موضوع مناسب برای یادگیری کودکان در این دوره کار آسانی نیست اما می توان با تحقیق در موضوعات مختلف و یافتن زمینه های اموزشی مناسب ، مسیر درستی را برای کودکمان در این دوره انتخاب نماییم.

قطعا باید برای انتخاب این دوره ها رده سنی کودک ، نوع محتوای آموزشی مورد نظر برای انتقال به کودک ، کاربرد و اهمیت موضوع آموزش ، سازگاری ان آموزش با روحیات و استعداد ذاتی کودک را در نظر گرفت.

به این مطلب امتیاز دهید
واحد روابط عمومی

مدیر روابط عمومی

کارشناس روابط عمومی//

ارسال دیدگاه

طراحی و پشتیبانی توسط پارسیاایده