فواید اوریگامی برای کودکان
09 مرداد

فواید اوریگامی برای کودکان چیست ؟

در این مقاله می خوانید

فواید اوریگامی چیست؟

در مقاله اوریگامی چیست در رابطه با این هنر و تاریخچه آن مفصل صحبت نمودیم . اینکه تا «یکی از کاردستی‌های محبوب ژاپنی است که امروزه در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد. هدف این هنر آفریدن طرح‌های جالب از کاغذ با کمک تاهای هندسی است. یکی از هنرهای سراسر خلاقیت که استفاده درست از آن در فرایند های آموزشی و ارزشیابی استعداد کودکان می تواند به رشد خلاقیت کودکان کمک کند.

در این بخش می خواهیم در رابطه با فواید اوریگامی برای کودکان و تاثیرات مثبت آموزشی آن صحبت کنیم ، اینکه این هنر شرقی علاوه بر تقویت خلاقیت چه کاربرد های دیگری را در زندگی روزمره ما انسان ها دارد و هدف از یادگیری و آموزش آن چیست.

فواید اوریگامی برای کودکان

از فواید اوریگامی برای کودکان موارد متعددی را می توان بر شمرد. این هنر سرشار از جنبه های مختلف افزایش خلاقیت است که استفاده از آن به خصوص در دوران کودکی می تواند باعث بروز استعداد در کودکان شود . بسیاری از مراکز اموزشی در سراسر دنیا این رشته را در برنامه های خود برای کودکان قرارداده اند. داناکو نیز از مجموعه هایی است که محصولات و خدمات آموزشی مختلفی را در این زمینه ارائه می دهد.

اوریگامی ترکیبی از هنر و علم است و به نوعی به هردو نیمکره مغز مربوط می شود. جهت ساخت اوریگامی به هردو دست نیاز است پس تمرین اوریگامی ورزشی مفید برای مغز محسوب می شود و با توانمند کردن هر دو نیمکره مغز به کودکان در حل مسائل پیچیده کمک می کند. اوریگامی نه تنها در پرورش هوش بچه ها مفید است، بلکه برای کودکان استثنایی و با بهره هوشی کم هم قابل استفاده و بسیار مفید است.

در زیر موارد متنوعی از فواید آموزش اوریگامی به کودکان بر شمرده شده است

افزایش صبر و پیگیری کودک

اوریگامی به کودکان شما صبر و شکیبایی، پیگیری در کار و خلاقیت را آموزش می دهد. با ساخت اوریگامی و تا کردن های پی در پی کاغذ طبق الگوها و نقشه های موجود، کودکان شما یاد می گیرند که تا پایان کار ساخت اوریگامی صبور باشند و کار خود را پیگیری کنند و به طور عملی درک می کنند که اشتباه کردن فرایندی طبیعی در روند کارشان است.

تقویت تجسم هنری

از دیگر فواید اوریگامی برای کودکان می توان به شباهت ساخته های کاغذی اوریگامی به واقعیت که موجب پرورش ذائقه بصری کودک می شود اشاره نمود که مبنای هنر های زیبا و گرافیک است.

پرورش خلاقیت کودک

اساسی ترین مورد از فواید آموزش اوریگامی به کودکان که دلیل بسیار خوبی برای بهره گیری از آن در ساعت های آموزشی است.ساخت اوریگامی همانند بازی با لگو و خانه سازی برای کودکان است و خلاقیت کودکان را پرورش می دهد. همان طوریکه که در ساخت یک قلعه با لگو، بلوک های لگو با الگوی خاصی کنارهم قرار می گیرند تا قلعه درست شود، در اوریگامی هم یک تکه کاغذ به دفعات و به شکلهای مختلف تا می شود تا شکل های مجسمه کاغذی به دست آید.

تقویت دقت و مهارت کودکان با پیروی کردن از دستور العمل ها از فواید اوریگامی است

برای ساخت مجسمه های کاغذی با روش اوریگامی، یک برگ کاغذ باید به صورت مرحله به مرحله و بدون امکان گذر کردن از یک مرحله یا حذف مرحله قبلی تا شود و لازم است از دستور العمل کار به دقت پیروی شود. این مهارتی است که لازمه بسیاری از مراحل زندگی برای کودکان و بزرگسالان است.

تقویت تمرکز و کمک به مهار استرس

اوریگامی می تواند به صورت یک فعالیت در تنهایی یا درجمع انجام شود و تا کردنها مکرر و تمرکز بر ساخت یک شکل مشخص؛ باعث رها شدن استرس و تنش های روزانه می شود.

تقویت مهارتهای اجتماعی

اوریگامی می تواند به صورت یک فعالیت گروهی در جمع خانواده و با حضور اعضای خانواده و یا در کلاس درس انجام شود که موجب تقویت مهارت های اجتماعی کودکان و نزدیک شدن اعضای خانواده / کلاس درس به یکدیگر شود.

این مطلب را نیز از دست ندهید!  هوش هیجانی چیست و چگونه می توان آن را تقویت کرد؟
کمک به آموزش درس ریاضی

هنر اوریگامی قادر است تا مفاهیم هندسی و ریاضی مانند تبدیل شکل مربع به مثلث تنها با یک تا، آموزش مفهوم تقارن و مسائل پیچیده تر تا سطح دانشگاه را به کودکان و بزرگسالان آموزش دهد. اوریگامی به جذاب کردن تدریس درس ریاضی و هندسه نیز کمک فراوانی می کند.

کمک به هماهنگی چشم ها و دستها

در اوریگامی لازم است دست ها و چشمها با هماهنگی کامل با هم کار کنند و این یک مهارت مهم در دسته بزرگی از مهارت ها از نواختن ساز گرفته تا رانندگی محسوب می شود! بنابراین از فواید اوریگامی برای کودکان می توان هماهنگی چشم ها و دست ها را نام برد.

فعالیتی مثبت بدون نیاز به وسایل و امکانات خاص

اوریگامی یک تفرح خوب است که به حداقل امکانات و فضا نیاز دارد و نتیجه کار به سرعت در قالب یک مجسمه کاغذی به دست می آید که برای کودکان بسیار لذت بخش و جذاب است. بنابراین پیچیده نبودن استفاده از آن نیز از فواید اوریگامی برای کودکان است.

اوریگامی جایگزین مناسب برای بازی های کامپیوتری

ایجاد علاقه به ساخت شکل ها و مدلهای اریگامی و ترجیح دادن آن به انجام بعضی بازی های کامپیوتری و دیدن بعضی برنامه های تلویزیونی ، و … تا حد زیادی قابل ثبت و مشاهده بود.

این کارها با امکانات بسیار کمی انجام شد، تحقیقات علمی تر و بهتر دراین زمینه نیاز به امکانات بیشتری دارد ، که فعلا این امکانات را در اختیار نداریم .

ارزان بودن هنر اوریگامی نسبت به سایر هنرها از فواید اوریگامی برای کودکان

با توجه به زمینه های گسترده شکل های اریگامی( کاغذوتا ) و ارزان بودن و حتی مجانی بودن ابزار (که کاغذ است و حتی می توان از مجلات و روزنامه ها و کاغذهای باطله نیز استفاده نمود.) می توان با دسته بندی این اشکال آنها را در سنین مختلف و در درسهای مختلف بکار برد.

این درسها می توانند زندگی حیوانات ، هندسه ، زیست شناسی، دنیای دایناسورها و … باشند.بدیهی است ترکیب کار اریگامی با دیگر هنرها و وسایل آموزشی و آزمایشگاهی ، فرآیند آموزشی را متنوع تر، شاد و اثر بخش تر خواهد نمود.

 زیاد شدن شوق و علاقه به طبیعت و موجودات زنده با اوریگامی

از فواید اوریگامی برای کودکان که باعث زیاد شدن شوق و علاقه به طبیعت و موجودات زنده است .تا وقتی خود ما یک خرگوش را نساخته ایم پی به اهمیت زندگی و حیاط او نمی بریم، ولی هنگامی که برای ساخت آن زحمت زیادی کشیدیم از آفریدن کاغذی آن بسیار لذت خواهیم برد و تازه پی می بریم که یک حیوان واقعی چه عظمت و حقوقی دارد.

در این صورت نه تنها هرگز راضی به اذیت و آزار آنها نخواهیم شد بلکه بیش از پیش به آنها عشق خواهیم ورزید . برای اینکه مردم به طبیعت ، به حیوانات و به انسانها عشق بورزند باید نخست از یک جایی تمرین عشق ورزی را شروع نمایند یکی از مهمترین ، ارزان ترین وساده ترین راه ها ساخت شکل ها توسط اریگامی یا کاغذ و تا است .

باید کارمهم برنامه ریزان آموزشی ، تدوین برنامه های درسی به گونه ای باشد که در پایان فرآیند هربرنامه آموزشی تغبیر رفتار مطلوب درجهت ایجاد خلاقیتهای بیشتر ، عشق و امید به زندگی ، کارایی مفیدتر در زمینه درس ارائه شده و … صورت گیرد .

یکی از مؤثرترین راه ها ، اجرای برنامه هایی است که بطور غیر مستقیم موجب چنین تغییرات مفیدی در فرگیران شود

اوریگامی جایگزین مناسب برای بسیاری از اسباب بازی های فکری

اوریگامی را می توان براحتی جایگزین بسیاری از اسباب بازی هایی نمود که نقشی در رشد خلاقیت و کارایی افراد ندارند . وقتی بصورت آزمایشی دروس اریگامی به افراد مختلف تدریس می شد به وضوح ملاحظه می گردید که افراد کار با اریگامی را به بسیاری از بازی های دیگر ترجیح می دهند.

داشتن دنیای خیال انگیز و آرام با اوریگامی

بسیاری اوقات انسانها در دنیای تصورات خودشان زندگی می کنند نه در دنیای واقعی. کار با اریگامی و موجودات ساخته شده با آن می تواند دنیای خیال انگیز و آرامی را فراهم کند . انسانها به چنین آرامشی برای مقابله برخی با استرسهای دنیای واقعی نیاز دارند.

قابل استفاده بودن اوریگامی در همه جا

از فواید اوریگامی که موجب رایج بودن و همه گیری آن می شود ، انعطاف آن در شرایط و جغرافیای مختلف است. به قول تاکتوشی نوجیما مدرس دانشگاه کیوتو و استاد اریگامی « تئوری اریگامی را می توانیم برای همه چیز استفاده کنیم چونکه همه جا هست.» او مردم را در حالی تصور میکند که در مبلهای تا شو خود نشسته اند و در هنگام زلزله خانه های آنها بجای فرو ریختن ، فقط مقداری تا می شوند.

نوجیما با استفاده از اصول اریگامی، در حال کار روی طرح است که استفاده انرژی در ماهواره ها را بهینه می سازد.

 استفاده از هنر اوریگامی در خودرو سازی

آچیرو هاگیوارا دانشمند ژاپنی، در حال پیدا نمودن راهی است که قسمت تاشونده ای در خودرو ها ساخته شود تا انرژی تصادف بجای تخریب در آن قسمتها جذب شود.

ساخت کیسه هوایی برای خودروها با اوریگامی

رابرت لنگ کیسه هوایی برای خودرو ها طراح نموده است براحتی در هنگام تصادف باز شده و سرنشین ها را از صدمه دیدن محافظت می کند.

 ساخت بزرگترین تلسکوپ فضایی جهان با اوریگامی

ساختار تلسکوپی معروف که بزرگترین تلسکوپ فضایی جهان است و بنام چشم شیشه ای هم نام برده می شود بر اساس اریگامی طراحی گردیده است. مساحت این تلسکوپ بیشتر از مساحت یک زمین فوتبال می باشد.

این مطلب را نیز از دست ندهید!  اعلام نتایج جشنواره ملی خلاقیت و مهارت داناکاپ 1400

این تلسکوپ بر اساس نرم افزار «تری میکر» که استاد بنام اریگامی و، پژوهشگر سابق ناسا آقای رابرت لنگ آنرا طراحی نموده است با همکاری دانشمندان لابراتوا رلارنس لیورمور در کالیفرنیا ساخته شد.از آن برای طراحی تلسکوپی قابل حمل استفاده کردند که تلسکوپ مثل یک گل باز می شود.

 استفاده از اوریگامی در ساختمان سازی

ساختمان کتابخانه عمومی شهر سیاتل بر اساس اوریگامی ساخته شده است.طراح این بنا رم کولهاس آلمانی و جوشا راموس هستند. یکی از کاربردهای اریگامی ساخت بناهای زیبا و مقاوم در برابر زلزله است.

هنر ساخت اشکال هندسی ساختمان ها

اوریگامی در ساخت نقشه ها، چادر ها، ظرفهای غذا و گنبد استادیومها کمک شایان توجهی کرده است.

ایجاد تحول در ریاضیات با اوریگامی

اوریگامی دنیای ریاضیات، مهندسی و علوم و هنرهای دیگر را دچار تحول کار آمدتری نموده است.

آیا می دانستید زمانی که اوریگامی را تمرین می کنید ، درحقیقت تمام مغز شما فعال میشود؟!

از دیرباز شناخته شده که اوریگامی کاربردهای فراوانی دارد ، از جمله فواید اوریگامی می توان به گسترش هماهنگی دست و چشم ، مهارت های متوالی ، مهارت های تمرکز ، صبر و تحمل ، مهارت های فضایی زمانی ذهن ، استدلال ریاضی و غیره. اما بر اساس آخرین تحقیقات انجام شده روی مغز و کار دکتر کاترین شوماکوف و یوری شوماکوف ، زمانی که هردو دست مشغول فعالیت هستند ، نیرو محرکه انگیزه گرایش به فعالسازی بخش زبان مغز دارد.

بخش دیگری از فواید اوریگامی برای کودکان

مواردی که در زیر عنوان شده است ، بخشی دیگر  از کاربردها و فواید آموزش اوریگامی برای کودکان است.

· مهارت های خواندن و مطالعه.

· مهارت های نوشتن.

· مهارت های پردازشی.

· نیروی تجسم.

· قابلیت فضایی زمانی ذهن.

· استدلال منطقی.

· مهارت های توجه.

· تمرکز.

· مرتب سازی.

· مفاهیم ریاضی.

· سنجش و اندازه گیری.

· هندسه.

· تناسب.

· تقسیم و غلبه.

· تقارن.

· حل مسائل.

· اصول علم.

· بوم شناسی.

· خلاقیت.

· فرهنگ شرقی.

· مطالعه مستقل.

· مهارت های اجتماعی.

· اعتماد به نفس.

· مهارت های کتابخوانی.

· پرورش و تقویت زبان گفتاری.

درکنار جالب بودن ساخت اوریگامی ، بسیاری از مدل های اوریگامی میتواند مفید باشد.

کاربرد اوریگامی در زندگی روزمره

در کنار فواید اوریگامی برای کودکان که ماهیت آموزشی و پرورش خلاقیت دارد ، می توان کاربرد های بسیار متنوعی از اصول و تکنیک های ان در علوم و صنایع مختلف مشاهده نمود. Origami Folding نقشه‌های جغرافیایی یا مثلاً نقشهٔ سیستم حمل و نقل شهری از مواردی است که امروزه مطرح شده و با کمک اوریگامی می‌توان به عنوان مثال تمام قسمت‌های یک جاده را از ابتدا تا انتها به صورت متصل مشاهده کرد.

(به قول “تاکتوشی نوجی ما” مدرس دانشگاه “کیوتو”و استاد اریگامی» تئوری اوریگامی را می‌توانیم برای همه چیز استفاده کنیم، زیرا همه جا هست. «او مردم را در حالی تصور می‌کند که در مبل‌های تاشو خود نشسته‌اند و در هنگام زلزله، خانه‌های آن‌ها به جای فروریختن، فقط مقداری تا می شود. نوجیما با استفاده از اصول اریگامی، در حال کار روی طرحی است که استفاده از انرژی در ماهواره‌ها را بهینه می‌سازد.

برخی دیگر از کاربرد های اوریگامی در زندگی انسان ها

«آچیرو هاگیوارا» دانشمند ژاپنی، در حال پیدا نمودن راهی است که قسمت تاشونده‌ای در خودروها ساخته شود تاانرژی تصادف به جای تخریب، در آن قسمت‌ها جذب شود.

«رابرت ل نگ» کیسه هوایی برای خودروها طراحی نموده ا ست که به راحتی درهنگام تصادف باز شده و سرنشین‌ها راازصدمه دیدن محافظت می‌کند.

ساختمان بزرگترین تلسکوپ فضایی جهان به نام چشم شیشه‌ای، بر اساس قوانین اریگامی طراحی گردیده است؛ این تل سکوپ م ثل یک گل باز می‌شود. مساحت این تلسکوپ در حالت باز، بی شتر از مساحت یک زمین فوتبال می‌باشد. این تلسکوپ براساس نرم‌افزار “تری میکر” ساخته شده‌است، که استاد به نام اریگامی، و پژوهشگر سکابق ناسا، آقای “رابرت لنگ” آن را طراحی نموده است، و با همکاری دانشمندان لبراتوار “لرنس لیورمور”در کالیفرنیا ساخته شد.

ساختمان کتابخانه عمومی شهر «سیاتل» بر اساس اریگامی ساخته شکده اسکت. طراح این بنا، «رم کولهاس» آلمانی و «جوشا راموس» هستند. یکی از کاربردهای اریگامی ساخت بناهای زیبا و مقاوم در برابر زلزله است.

اوریگامی در ساخت نقشه‌ها، چادرها، ظرف‌های غذا و گنبد استادیوم‌ها، کمک شایان توجهی کرده‌است.

ابزار و محصولات آموزش اوریگامی

فواید اوریگامی برای کودکان آنقدر گسترده و مفید است که به راحتی نمی توان از مزیت های آن چشم پوشی نمود . اما اجرای درست در کنار ابزار های استاندارد است که کیفیت مورد نظر ما را در نهایت به ارمغان می آورد . محصولات و ابزارهای بسیار تنوعی را می توان در بازار برای آموزش اوریگامی یافت ، محصولاتی که کاغذ های مختلف در آن عنصر اصلی را داشته که با تا نمودن به یک طرح مفهومی تبدیل می گردد.

از این ابزارها می توان بسته آموزش اوریگامی دانا پی پر را نام برد. محصولی جذاب که ابزارهای لازم برای آموزش اوریگامی به کودکان را در اختیار ما قرار می دهد. شما نیز می توانید با اخذ نمایندگی محصولات آموزشی داناکو ، از رشته های متنوع و جذاب آموزشی کودکان و نوجوانان بهره مند شوید.

4.2/5 - (6 امتیاز)
واحد روابط عمومی

مدیر روابط عمومی

کارشناس روابط عمومی//

ارسال دیدگاه

طراحی و پشتیبانی توسط پارسیاایده